70 Galeria-winkels van Belgische CEO Olivier Van den Bossche maken doorstart: is de departmentstore nog levensvatbaar?

Galeria-CEO, de Belg, Olivier Van den Bossche. © Fabian Strauch/picture alliance via Getty Images
Sebastien Marien
Sebastien Marien Redacteur bij Trends

De Amerikaanse investeerder NRDC wil meer dan 70 van de 92 winkels van de failliete keten Galeria in Duitsland openhouden. Inno heeft ook zestien winkels in ons land, die sinds vorig jaar te koop staan. Het concept van de departmentstore staat onder druk in een tijd dat webshops een breder aanbod hebben.  

Goed nieuws voor de Duitse retailketen Galeria Karstadt Kaufhof, het moederbedrijf achter de Belgische Inno-winkels. Dinsdag is bij een notaris een akkoord ondertekend, waardoor 70 van de 92 winkels open blijven. Dat zijn er meer dan verwacht was. De overnemers zijn de Amerikaanse ondernemer Richard Baker via zijn investeringsarm NRDC en de Duitse ondernemer Bernd Beetz.

Galeria Karstadt Kaufhof had eerder deze maand de insolventieprocedure geopend, waarmee schuldeisers hun vorderingen kunnen indienen bij de curator. Het gaat om de derde insolventieprocedure in drieënhalf jaar. De keten, die wordt geleid door de Belg Olivier van den Bossche, behoorde tot de Signa-groep van de Oostenrijker René Benko, die over de kop ging.

De overeenkomst met de nieuwe Amerikaanse en Duitse overnemers is nog niet van kracht. Dat zal pas het geval zijn wanneer een rechtbank in Essen en de schuldeisers het insolventieplan van curator Denkhaus goedkeuren. De schuldeisers blazen op 28 mei verzamelen voor de stemming in een congrescentrum in Essen.

Belgische winkels blijven te koop

Martine Baetslé, de woordvoerster van de Belgische Inno-winkels, bevestigt aan Trends dat de overname van het moederbedrijf en de insolventieprocedure losstaan van de verkoop van de zestien Belgische winkels. “Die verkoop gaat gewoon door en we zullen nieuwsupdates geven, zodra we er meer over kunnen vertellen.” Baetslé benadrukt dat de Belgische winkels een eigen koers varen en dat ze een positieve ebitda hebben.

Bernd Beetz en Olivier Van den Bossche. Beeld: Fabian Strauch/picture alliance via Getty Images.

De zestien Belgische winkels zijn typische departmentstores en dus ruime winkelpanden, die als een geheel worden verkocht. Daar is een goede reden voor, weet retailexperte Els Breugelmans (KU Leuven). “Op die manier kan de winkelgroep op nationaal niveau communiceren. Een omnichannelstrategie van fysieke winkels en een webshop heeft de meeste kans op slagen. Maar toch vind ik dat Inno in de berichtgeving wel heel positief klinkt, want het wordt nog een hele zaak om een speler te vinden die alle zestien winkels wil overnemen. Ik zou als personeelslid niet gerust slapen.”

Als de keten versnipperd raakt, verandert dat de situatie volledig, vindt de retailexperte. “Deze verkoop van Inno is veel complexer dan pakweg de verzelfstandiging van Delhaize, waar elke winkel een andere eigenaar krijgt. Die complexiteit is gelegen in de overeenkomsten met partners, de kledingmerken. Voor een individuele winkel is het een stuk moeilijker met partners contracten te sluiten.”

Departmentstores

Als Inno in België een overnemer vindt, staat de keten nog altijd voor een grote uitdaging, onderstreept de experte. “Departmentstores als Inno hadden vroeger als troef dat verschillende merken in één grote winkelruimte werden gecombineerd. Vandaag is een nog groter aanbod slechts één muisklik van ons verwijderd.”

Een Belgische Inno-winkel. Beeld: Inno.

Volgens Breugelmans is Inno zich ook bewust van dat probleem. “Er is een herpositionering gebeurd met een focus op kwaliteit en dienstverlening. Niet alleen de merken, ook het personeel staat centraal om de klantenbeleving te verbeteren. Dit winkelconcept kan ook erg goed worden gecombineerd met een webshop, waarbij de online en fysieke winkel elkaar versterken. Er zijn nog altijd dingen die Inno kan doen om de winkelbeleving nog meer te verbeteren. Een sterkte is de enorme oppervlakte van de winkels, want dat schept mogelijkheden. Ik denk aan workshops, communitybuilding en horeca.”

Witwassen

Ten slotte loopt sinds vorige maand in Duitsland een onderzoek wegens vermoedens van witwassen bij Signa, de Oostenrijkse groep waartoe Galeria Karstadt Kaufhof behoort. De groep Signa is na een sterke groeifase, door stijgende rentes, bouwkosten en energieprijzen in zware problemen beland.

De Oostenrijkse ondernemer René Benko, de eigenaar van de groep, werd tot een paar maanden geleden nog als multimiljardair beschouwd. Het Amerikaanse magazine Forbes becijferde het vermogen van de 46-jarige begin 2023 op zowat 6 miljard dollar (5,5 miljard euro). Sinds eind december heeft een reeks ondernemingen uit zijn vastgoed- en retailgroep Signa evenwel uitstel van betaling aangevraagd.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content