6 tips om als marktleider je eigen businessmodel te ontwrichten
Voor een marktleider komt het gevaar vaak van een klein bedrijf dat het heersende businessmodel ontwricht door met iets volstrekt onverwachts te komen. Wees die concurrent te snel af door zelf je eigen businessmodel in vraag te stellen. Het Amerikaanse managementblad Harvard Business Review legt uit hoe.
U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.
1 Creëer een autonome businessunit die alle middelen krijgt om te slagen zonder dat de unit afhangt van het moederbedrijf of verslag moet uitbrengen aan de afdelingen die worden ontwricht.
2 Haal leiders die diverse uitdagingen zijn aangegaan en ervaring hebben met de problemen die de nieuwe groei van het bedrijf met zich zal meebrengen. Vaak is het nodig buiten het bedrijf te zoeken naar deze leiders.
3 Zorg voor een apart proces om de businessunit te financieren. Zo wordt de unit gefinancierd zonder afhankelijk te zijn van de prestaties van het moederbedrijf.
4 Onafhankelijke verkoopkanalen voorkomen dat je moet overleggen met de bestaande verkooporganisatie.
5 De nieuwe businessunit zal andere prioriteiten hebben dan het moederbedrijf. Je mag van de nieuwe businessunit uiteraard verwachten dat hij even goed presteert als de rest van het bedrijf, maar verwacht niet dat dit resultaat via dezelfde financiële parameters wordt behaald.
6 Garandeer de onbetwistbare steun van de CEO, die bereid moet zijn om bijzonder veel tijd te besteden aan het gidsen van de nieuwe businessunit. Tegelijk beschermt de CEO de unit ook tegen managers in het moederbedrijf die het initiatief als concurrentie zien en het willen opdoeken.
Bron: oktobernummer van Harvard Business Review
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier