5 tips voor subtiele hints via nudge marketing
Een kaartje in de hotelkamer waarop staat dat 53% van de gasten de handdoeken hergebruikt of het bekende zwarte vliegje in de pisbak zijn twee voorbeelden van ‘nudges’: subtiele porren om iemands gedrag te sturen. Hoe worden ze gebruikt in de marketing?
U kunt zich hiernaast abonneren op de nieuwsbrief Bizz By Mail en zich uitschrijven door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.
1 Verplicht niemand. De essentie van nudge marketing is dat je niemand tot iets verplicht, maar alleen iets suggereert. De consument beslist zelf.
2 Stel zelf een optie voor, zoals kiezen voor een elektronische factuur of recto verso printen.
3 Speel in op de vergelijking met anderen. Dit is de beste hefboom om tot een gedragsverandering te komen. Geef bijvoorbeeld het percentage aan van het aantal mensen dat het gewenste gedrag al vertoont.
4 Maak je boodschap speels door te werken met een mini-affiche, leuke e-mail of vooraf ingevuld formulier.
5 Zorg voor een coherente ecologische strategie zodat de ‘porren’ doeltreffend zijn en meer worden dan een aardigheidje.
Etienne Gless
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier