5 liter zonder moeite
We hoeven het u niet te vertellen: over CO2-uitstoot is de jongste jaren heel wat te doen. Volledige bedrijfsvloten worden vernieuwd om ze fiscaalvriendelijker te maken. En ook: geen enkele constructeur die in zijn reclame vergeet te vermelden hoeveel CO2 een model uitstoot. Bij sommige merken is een geringe emissie zelfs het draagvlak van de campagne.
De meeste autokopers vergeten evenwel dat de opgegeven CO2-norm wordt berekend op basis van het optimale gemiddelde verbruik. Welnu: sla er de technische gegevens van uw auto eens op na en kijk wat uw gemiddelde verbruik hoort te zijn. En vergelijk dat dan eens met de naakte cijfers die uw boordcomputer laat zien. Het verschil laat zich niet alleen voelen aan de pomp, maar resulteert ook in een grotere CO2-emissie dan de constructeur opgeeft.
Niet alleen beseffen weinig automobilisten dat, we slagen er achter het stuur ook maar zelden in om dat optimale, gemiddelde verbruik te realiseren. Dat heeft te maken met de rijstijl, maar ook met het feit dat de constructeurs het gemiddelde verbruik van hun producten in echt optimale omstandigheden berekenen – helaas volgens geldende Europese normen.
We spreken uit ervaring: zonder heel ver af te dwalen van onze vertrouwde rijstijl, die – geloof ons – zeer redelijk en verre van uitbundig is, halen we zelden dat gemiddelde verbruik in onze tests. Tenzij met de Bluemotionversies van Volkswagen, en in de eerste plaats de Passat. Die helemaal doet wat hij belooft: zo’n 5 liter verbruiken zonder dat je je daar bovenmenselijk voor inspant. Natuurlijk perst VW hier maar 250 newtonmeter uit de motor, en amper 110 paarden, maar laten we wel wezen: het volstaat zeer ruim op onze snelheidsbeperkte wegen.
Het mooie aan het Bluemotionconcept is dat het allemaal om relatief eenvoudige en vooral onzichtbare ingrepen gaat. Zoals een iets meer verzorgde aerodynamica, speciale en lichte velgen, banden die minder rolweerstand bieden of een versnellingsbak met langere verhoudingen.
De tweede generatie van de Passat Bluemotion, waarvan we de breakversie konden uittesten, heeft nu ook een turbodiesel met common rail en is dus stiller. Een deeltjesfilter is standaard. Nieuw is het start-stopsysteem: bij stilstand uit versnelling zetten en voet van de koppeling nemen, en de motor valt stil. Om meteen weer aan te slaan zodra je de koppeling opnieuw beroert: goed voor 0,2 liter minder in stads- of fileverkeer.
Het resultaat is een auto die echt maar 129 gram CO2 uitstoot, met een beetje goede wil van de bestuurder, en een autonomie heeft van 1400 kilometer. Knap. (T)
+ Knipzuinige diesel
– Prijs opties
Jo Bossuyt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier