4×4-berline

De tijd dat 4×4-voertuigen automatisch werden geassocieerd met logge leger- en safarivoertuigen is definitief voorbij. Dat bewijst Land Rover met zijn nieuwe Freelander.

Land Rover groeide de voorbije decennia uit tot de meest vermaarde producent van 4×4-voertuigen. Met de Freelander zet het automerk de voorlopige kroon op het werk : alle technische knowhow en ervaring die het met zijn vorige modellen verwierf, zit in deze nieuwe 4×4-wagen.

De Freelander oogt minder agressief en minder stoer dan zijn 4×4-concurrenten en zal terreinwagens ongetwijfeld toegankelijker maken voor een ruim publiek. Om aan ieders wensen tegemoet te komen, biedt Land Rover een uitgebreid gamma : naast een driedeurs Softback en een dito Hardback kan u ook opteren voor een vijfdeurs, die meer weg heeft van een ruime stationwagen dan van een 4×4. Bovendien is elk model verkrijgbaar in twee uitrustingsniveaus en twee motorenversies (benzine- of dieselmotor) : i, di, XEi en XEdi. De Freelander (première op het Brusselse Autosalon van 15 tot 25 janauri 1998) rijdt zoals een moderne berline. Onze voorkeur gaat naar de dieselversie, die dankzij het vlakke motorkoppel zeer soepel rijdt, zowel op de baan als op het terrein.

Twee opmerkelijke opties bij de nieuwe 4×4 zijn het ABS-systeem en de elektronische tractiecontrole. De twee systemen maken slippen zo goed als onmogelijk en zorgen er ook voor dat de grip op het wegdek automatisch wordt aangepast aan de rijomstandigheden. Ten slotte kan de wagen ook worden geleverd met een Hill Descent Control (HDC) een systeem dat automatisch het afremmende ABS bijstelt. Zeker en vast een aanrader als u vaak op gladde en steile hellingen rijdt. Maar ook op de verharde weg biedt HDC voordelen : bij sneeuw of plotse ijzelvorming rijdt u zich minder makkelijk vast. Een ander handigheidje is de achterruit van de nieuwe Freelander : die kan vanop afstand worden neergelaten zodat u niet langer eerst het portier moet openen om de wagen te laden.

Het uitzicht van de Freelander oogt modern. Toch kan men moeilijk veralgemenen : daarvoor verschillen de drie- en vijfdeursversies te veel van elkaar. Zo heeft de driedeursversie een extroverte, sportieve uitstraling, terwijl de vijfdeursversie een iets soberder en nog elegantere indruk nalaat. U merkt het : veel negatiefs valt er over deze wagen niet te vertellen. Alleen nog dit : misschien had de producent er goed aan gedaan handgrepen binnenin te voorzien waaraan de passagiers zich kunnen “vastklampen”. Dat komt altijd van pas tijdens “wilde ritten”.

PATRICK OP DE BEECK

Land Rover Freelander Sportieve terreinwagen met de kwaliteiten van een moderne berline.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content