4000 bewakers, en toch geen veilig gevoel
Kris Van den Briel heeft veel opgestoken in zijn eerste jaar als CEO van Securitas. Maar ook 2005 wordt weer een moeilijk jaar, voorspelt hij.
De verhuizing naar Neder-Over-Heembeek en de naamverandering van Securis in Securitas. Het zijn voor Kris Van den Briel, chief executive officer van Securitas, de belangrijkste belevenissen van het voorbije jaar. Sinds 26 april vorig jaar huist de tweede grootste speler op de Belgische bewakingsmarkt in de Brusselse deelgemeente. “De nieuwe naam is intussen gemeengoed bij de professionele klanten. Alleen bij het brede publiek is er nog wat verwarring. Maar dat is een uitdovende situatie. Weldra kent iedereen de nieuwe naam.”
Maar Kris Van den Briel (47) kende het voorbije jaar nog meer veranderingen. Hij zelf zag zijn 22-jarige bedrijvigheid in de veiligheidssector beloond met een opstapje naar de hoogste post bij Securitas. “Als je zelf uit de organisatie komt, is die nieuwe functie als CEO eenvoudiger. Je kent het bedrijf. Je kent de business. Je verliest geen tijd met onderwerpen die je als buitenstaander niet zou kennen.”
Toch heeft Van den Briel ook nog dingen bijgeleerd. Als topman kreeg hij een veel meer representatieve functie. Hij leerde omgaan met politici, de overheid, de grote klanten. Bovendien kreeg hij de financiële technieken sterker onder de knie. “Als CEO die leiding geeft aan 4100 werknemers, leerde ik bepaalde aspecten waar ik in het verleden minder mee bezig was: cashflow, debiteurenbeheer, rendement op het geïnvesteerde vermogen.”
De grote groeiperiode die de jaren negentig en de eerste jaren van het nieuwe millennium kenmerkte, is inmiddels voorbij. Vandaag wordt de Belgische bewakingsmarkt beheerst door vijf spelers, met Group 4 Falck op kop. De vele overnames door Securitas hebben geleid tot een zwakke solvabiliteitsgraad van 20 %. “Onze belangrijkste schuldeiser is onze Scandinavische moeder. Dat lage percentage is dus geen enkel probleem. Maar we hebben wel een fase bereikt waarin we de consolidatie afsluiten. Er zijn niet veel overnamekandidaten meer. Bovendien kijken de mededingingsautoriteiten mee over onze schouder.”
Securitas gaat naar een nieuwe periode, zegt Van den Briel. “We hebben kleinere concurrenten die ons uitdagen. We moeten dus onze lokale spirit behouden. Dicht bij de klanten blijven. Onze grote organisatie moet voldoende soepel blijven.”
Dat lukt blijkbaar: de omzet op groepsniveau steeg met 5 % naar 170 miljoen euro. Van den Briel: “We mogen niet klagen. Ook onze bedrijfswinst bleef stabiel. Maar de prijzen blijven onder druk staan. We zien de conjunctuur slechts lichtjes aantrekken. Onze klanten blijven mikken op kostenbesparingen. Dit wordt dus opnieuw een moeilijk jaar.” Die klanten zijn onder meer de Europese Commissie, de Amerikaanse ambassade, voetbalclub Anderlecht en de luchthaven van Zaventem.
Hij leerde omgaan met politici, de overheid, de grote klanten, en kreeg de financiële technieken sterker onder de knie.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier