4 voorbeelden van het freemiummodel
Gebruikers krijgen in een freemiummodel een aantal basisfuncties gratis. Willen ze meer en betere functies, dan moeten ze abonnementsgeld betalen.
U kunt zich hiernaast abonneren op de nieuwsbrief Bizz By Mail en zich uitschrijven door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.
Diverse redenen verklaren de aantrekkingskracht van de freemiumstrategie. Omdat gratis functies een krachtig marketinginstrument zijn, stelt dit model jonge bedrijven in staat om te groeien en een vaste kern van gebruikers aan te trekken zonder dat ze geld moeten uitgeven aan dure reclamecampagnes of een traditioneel verkoopteam.
1 Dropbox
Wat: een dienst om bestanden op te slaan in de cloud en te delen met anderen
Gratis: 2 GB opslagruimte en tot 16 GB extra voor wie vrienden uitnodigt
Premium: 100 GB opslagruimte voor 9,99 dollar per maand
Gebruikers: meer dan 200 miljoen (niet-betalende en premium)
2 LinkedIn
Wat: sociaalnetwerksite voor professionele relaties
Gratis: een profiel aanmaken, contacten leggen, basiscommunicatie
Premium: geavanceerde zoekfuncties en communicatie, vanaf 19,95 dollar per maand
Gebruikers: 277 miljoen (niet-betalende + premium) eind 2013
3 NYTimes.com
Wat: een digitale verrijkte versie van de papieren krant
Gratis: tien artikels per maand
Premium: volledige toegang, vanaf 3,75 euro per week
Gebruikers: 53,8 miljoen bezoekers in december 2013, 760.000 abonnees
4 Spotify
Wat: een dienst om muziek te streamen en te downloaden
Gratis: onbeperkt muziek beluisteren, nu en dan onderbroken door reclame
Premium: downloaden en streamen zonder reclame, vanaf 9,99 euro per maand
Gebruikers: 24 miljoen, onder wie 6 miljoen abonnees.
Bron: Harvard Business Review
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier