4 voorbeelden van het freemiummodel

Gebruikers krijgen in een freemiummodel een aantal basisfuncties gratis. Willen ze meer en betere functies, dan moeten ze abonnementsgeld betalen.

U kunt zich hiernaast abonneren op de nieuwsbrief Bizz By Mail en zich uitschrijven door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.

Diverse redenen verklaren de aantrekkingskracht van de freemiumstrategie. Omdat gratis functies een krachtig marketinginstrument zijn, stelt dit model jonge bedrijven in staat om te groeien en een vaste kern van gebruikers aan te trekken zonder dat ze geld moeten uitgeven aan dure reclamecampagnes of een traditioneel verkoopteam.

1 Dropbox

Wat: een dienst om bestanden op te slaan in de cloud en te delen met anderen

Gratis: 2 GB opslagruimte en tot 16 GB extra voor wie vrienden uitnodigt

Premium: 100 GB opslagruimte voor 9,99 dollar per maand

Gebruikers: meer dan 200 miljoen (niet-betalende en premium)

2 LinkedIn

Wat: sociaalnetwerksite voor professionele relaties

Gratis: een profiel aanmaken, contacten leggen, basiscommunicatie

Premium: geavanceerde zoekfuncties en communicatie, vanaf 19,95 dollar per maand

Gebruikers: 277 miljoen (niet-betalende + premium) eind 2013

3 NYTimes.com

Wat: een digitale verrijkte versie van de papieren krant

Gratis: tien artikels per maand

Premium: volledige toegang, vanaf 3,75 euro per week

Gebruikers: 53,8 miljoen bezoekers in december 2013, 760.000 abonnees

4 Spotify

Wat: een dienst om muziek te streamen en te downloaden

Gratis: onbeperkt muziek beluisteren, nu en dan onderbroken door reclame

Premium: downloaden en streamen zonder reclame, vanaf 9,99 euro per maand

Gebruikers: 24 miljoen, onder wie 6 miljoen abonnees.

Bron: Harvard Business Review

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content