4 overlevingslessen van kankerbestrijdingsngo Livestrong
Terwijl de ronderenners volop aan hun voorbereiding bezig zijn, vecht Livestrong, de kankerbestrijdingsorganisatie die Lance Armstrong oprichtte, voor zijn overleven. Na de dopingbiecht van de Amerikaanse wielrenner, verloor de ngo enkele van zijn grootste sponsors.
U kunt zich hiernaast abonneren op de nieuwsbrief Bizz By Mail en zich uitschrijven door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.
Livestrong helpt kankerpatiënten met allerlei diensten (toegang tot verzekeringen, behoud vruchtbaarheid,…) en zette de afgelopen jaren een rist projecten op. Daar moest CEO Doug Ulman afgelopen jaar de bijl in zetten, want door het afhaken van sponsors viel de omzet terug van 46,8 miljoen dollar in 2011 tot 38,1 miljoen in 2012. Ook in 2013 bleef dat cijfer dalen, berekende het Amerikaanse ondernemersblad Inc. Hoe kan een organisatie overleven wanneer het vertrouwen van personeel, klanten en publiek zo zwaar geschokt is en het budget richting een halvering gaat?
1 Plooi u terug op de basisvraag: hoe zou de samenleving er uitzien als mijn organisatie niet zou bestaan. Livestrong richt zich nu weer volledig op de kankerpatiënten waarvoor de ngo werd opgericht. CEO Ulman, die zelf drie keer kanker overwon, zet in op een kleinere organisatie met een scherpe focus. Ulman schrapte meteen zeven programma’s en er volgen er nog meer.
2 Neem tijd om de slag te verwerken. Toen Lance Armstrong zich bij het personeel kwam verontschuldigen, reageerde de een woedend en de ander met tranen. Meer dan een tiende van de honderd personeelsleden nam ontslag. Onbekende mensen belden naar de hulplijn van Livestrong met nare boodschappen. Alle vertrouwen was weg. Een paar maanden later wilde Ulman een nieuwe start maken met de organisatie: eerst ging iedereen een week lang op afzondering om zich te bezinnen over de toekomst en daarna volgde een collectieve week vakantie.
3 Zorg voor een oorlogskas. Livestrong zit op een berg cash, waardoor de organisatie tegen een stootje kan.
4 Zoek partners. De ngo met thuisbasis in Austin wil niet alles zelf meer doen, maar zoekt partners. Het wil samenwerken met de Universiteit van Texas voor de ontwikkeling van een nieuw model kankercentrum voor ziekenhuizen en doet een beroep op crowdsourcing om nieuwe producten voor kankerpatiënten te maken.
Benny Debruyne
Bron: Inc.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier