3 vragen aan Charlotte Crevits
Charlotte Crevits
Op welke manier belicht u in drie musea het thema van het landschap?
“Tijdens de zesde editie van de Biënnale van de Schilderkunst confronteert het Roger Raveelmuseum in Machelen-aan-de-Leie de vroege landschappen van Raveel met moderne en hedendaagse schilderkunst van een twintigtal kunstenaars. Het Mudel in Deinze belicht de kunstenaar als geëngageerde observator. In het Museum Dhondt-Dhaenens maken we met landschappen van Constant Permeke en Valerius De Saedeleer de brug naar vandaag. Naast schilderkunst komt ook bewegend beeld aan bod.”
Hoe maken hedendaagse kunstenaars landschapskunst relevant?
“Het landschap heeft als genre een lange kunsthistorische traditie, van de middeleeuwen tot de landart. Voor cultuurfilosoof Ton Lemaire weerspiegelt het genre het heersende wereldbeeld. Zo werken jonge kunstenaars vandaag rond ecologie. Marina Rheingantz heeft bijvoorbeeld aandacht voor de sporen van de industrialisatie in het Braziliaanse landschap, en Marie Cloquet voor de scheepskerkhoven van Nouadhibou.”
Hoe is de biënnale samengesteld?
“We gebruiken bruiklenen uit musea, galeries en enkele particuliere collecties, naast werken van jonge kunstenaars.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier