2 miljard euro verdwijnt naar buitenlandse webshops

Of het nu gaat om waspoeder, kleding of vliegtickets: steeds meer Belgen vinden de weg naar webwinkels. Toch staat de sector nog voor heel wat uitdagingen, want we spenderen meer aan buitenlandse onlineplatformen dan het Europese gemiddelde.

1 Hoe groot is de Belgische e-commerce?

In 2021 gaven Belgen 11,7 miljard euro online uit, een jaar eerder was dat nog maar 8,8 miljard. Dat berekende de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) op basis van gegevens van Ecommerce Europe en Eurostat. In 2015 bedroegen onze online-uitgaven amper 4,1 miljard euro.

2Hoe doen we het in vergelijking met onze buurlanden?

“Hoewel de omzet vooruitgaat, blijft de Belgische economie toch de grote verliezer van de onlinewinkelstrijd”, zegt de CRB. “Belgen kopen gemiddeld minder producten en diensten online dan inwoners in onze buurlanden en de rest van Europa. Terwijl de Belg in 2021 gemiddeld 1.015 euro online spendeerde, gaf de Duitser 1.288 en de Fransman zelfs 1.909 euro uit.”

3Komt dat geld allemaal in Belgische webshops terecht?

Uit de analyse van de CRB blijkt dat Belgen gemiddeld veel meer online kopen in het buitenland dan het Europese gemiddelde. En die aankopen op buitenlandse websites gaan ten koste van de Belgische ondernemingen en veroorzaken bijgevolg een omzetvlucht naar het buitenland. Volgens de sectorvereniging Becommerce gaat het om 1,79 miljard euro, sectorfederatie Safeshops raamt het verlies op 1,9 miljard euro en Cross-Border Europe op 2,29 miljard euro. De reële waarde zal ergens in het midden liggen, rond 2 miljard euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content