Patrick Vandenrhijn
‘Bdtronic werkt samen met Volkswagen aan batterijsystemen die de Chinese concurrentie aankunnen’
Ik heb tot maandag gewacht voor ik deze column schreef, wanneer uitslag van de Duitse deelstaatverkiezingen in Beieren en Hessen bekend zou zijn. Die staan weliswaar plots volledig in de schaduw van de oorlog tussen Hamas en Israël, maar toch is deze verkiezingsuitslag belangrijk. De federale regeringscoalitie van sociaaldemocraten, groenen en liberalen werd afgestraft. De grootste verliezers zijn de groenen en de socialisten, de grote winnaar is – jammer genoeg – de rechts-populistische partij Alternative für Deutschland (AfD). In Hessen won de christendemocratische CDU. Maar ondanks het duidelijke signaal ziet het ernaar uit dat bondskanselier Olaf Scholz (SPD) geen gevolg zal geven aan deze uitslag. Hij zal vasthouden aan zijn regeringsploeg. We zullen zien wat er gebeurt.
Als CEO van een Duitse onderneming die intens meewerkt aan de elektrificatie van de autosector kon ik een ander bericht niet negeren in mijn column. De Europese Commissie startte een onderzoek om uit te vissen of China subsidies heeft gegeven aan zijn auto-industrie, waardoor die een groot concurrentievoordeel zou hebben verworven op de Europese concurrentie. Het voordeel wordt geschat op een vijfde van de kostprijs van een wagen, waardoor die subsidies de normale economische werking ontwrichten. Het onevenwicht veroorzaakt schade aan de Europese autosector. Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen vindt dat onaanvaardbaar.
En als blijkt dat het waar is, kan de Europese Commissie als verweermiddel een invoerheffing tegen de Chinese wagens opleggen. De Europese Commissie heeft dat vroeger al gedaan met zonnepanelen. Het is duidelijk dat China niet blij is. Het land dreigt op zijn beurt met invoerheffingen op Duitse wagens. Want die blijven heel gewild in China, al heeft de Chinese autogroep BYD Volkswagen Groep sinds kort van de troon gestoten. Het marktaandeel van Volkswagen via zijn Chinese joint venture bedroeg vorig jaar nog 15 procent, nu is dat nog 8,6 procent.
BYD heeft vandaag een aandeel van meer dan 11 procent op de Chinese markt. Het heeft daarmee zowel Volkswagen als Toyota ingehaald. Dat heeft het merk te danken aan een groei van de productie en het afzetvolume met 69 procent. Bovendien is BYD daar enkel en alleen in geslaagd met elektrische wagens. En dat is een van de verklaringen waarom Volkswagen zijn leidersplaats verloor: het aanbod van Duitse elektrische wagens is in China zeer beperkt. De kostprijs van de batterij maakt 40 procent van de kostprijs van een wagen uit. Doordat die batterijen ook nog in China worden geproduceerd, soms zelfs door de concurrentie, is de concurrentiepositie van Volkswagen fel verzwakt. Volkswagen werkt momenteel in eigen land samen met onze onderneming, bdtronic, onder zware tijdsdruk aan meer performante batterijsystemen. Die moeten de concurrentie technisch aankunnen.
Patrick Vandenrhijn is de CEO van de Duitse machinebouwer voor de elektronica-industrie bdtronic
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier