BEKIJK – Danny Reweghs (Trends Beleggen) over de cijfers van de chipmachinefabrikant ASML en de luxegroep LVMH: ‘Valse start van het Europese cijferseizoen’

De tegenvallende cijfers van de Nederlandse chipmachinekampioen ASML en de luxegroep LVMH zijn een veeg teken zijn voor het Europese cijferseizoen, stelt Danny Reweghs, hoofdstrateeg van Trends Beleggen.

ASML, de Nederlandse fabrikant van machines voor de chipindustrie, zag in het derde kwartaal van 2024 een sterke daling van het aantal nieuwe orders. De waarde van de bestellingen kwam uit op ruim 2,6 miljard euro, fors minder dan de bijna 5,6 miljard euro van het voorgaande kwartaal. Dat leidde tot een scherpe daling van het aandeel op de beurs, met een verlies van 15 procent — de grootste terugval sinds juni 1998. Ook sectorgenoten als Besi en ASMI gingen mee omlaag. De cijfers, die per ongeluk een dag te vroeg werden gepubliceerd, hebben onrust veroorzaakt. Bloomberg meldde dat ASML een vergissing maakte door het persbericht te vroeg naar buiten te brengen.

De kwartaalresultaten van ASML zijn fors lager dan verwacht. Het leek op een donderslag bij heldere hemel.

DANNY REWEGHS. “De cijfers van ASML kwamen inderdaad als een schok. Dat ze ruim 2,6 miljard aan nieuwe orders rapporteerden, terwijl analisten op het dubbele hadden gerekend, is een duidelijk teken dat de vraag op de chipmarkt afzwakt. Dat is niet zomaar een kleine tegenvaller, maar een klap die het aandeel deed kelderen. Het onverwachte persbericht veroorzaakte extra onrust op de markt, waardoor beleggers massaal hun aandelen verkochten. Dat verlies heeft vooral invloed op hun vooruitzichten voor 2025. Terwijl ze eerst tussen 30 en 40 miljard verwachtten, is dat nu bijgesteld naar 30 tot 35 miljard euro. Zowel de omzet als de marges zullen onder druk komen te staan.”

Lees verder onder video van beursgesprek Kanaal Z (‘Z-Beurs’)

Hoe verhoudt de situatie van ASML zich tot andere spelers in de sector?

REWEGHS. “In de gehele chipsector zien we dat bedrijven buiten het AI-segment het moeilijk hebben. Samsung en Intel hebben al een tijdje te maken met dalende markten, en zelfs de vraag naar technologieën zoals elektrische voertuigen groeit minder snel dan verwacht. Dat wijst erop dat bedrijven steeds meer budgetten toewijzen aan AI-gerelateerde ontwikkelingen, ten koste van andere technologische investeringen. ASML lijdt daar dus onder, vooral nu de export naar China beperkt is. De onzekere marktsituatie zorgt ervoor dat analisten voorzichtig zijn met hun verwachtingen voor de nabije toekomst.”

Lees verder onder grafiek

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De Nederlandse chipmachinefabrikant ASML is door de koersval niet langer het meest waardevolle technologiebedrijf van Europa. Het moet plaatsmaken voor de Duitse softwaremaker SAP.

Luxe

LVMH rapporteerde gisterenavond een omzetdaling van 3 procent, gecorrigeerd voor wisselkoersen, naar 19,1 miljard euro in het afgelopen kwartaal. Die daling, de eerste sinds 2020 zonder impact van de coronapandemie, markeert een opmerkelijke terugval, na jaren van stabiele groei voor de Franse luxegigant. De reactie van beleggers was scherp: het aandeel daalde vandaag met 7 procent, aangedreven door zorgen over de breed gedragen zwakte in bijna alle divisies. Adam Cochrane, een analist van Deutsche Bank, merkt op dat vooral de afdeling Mode & lederwaren, waartoe ook het merk Louis Vuitton behoort, een sterke krimp zag, wat vragen oproept over de toekomstige prestaties van de luxesector.

REWEGHS. “LVMH ziet een duidelijke terugval, vooral door de aanhoudende zwakte van de Chinese consument. De verkopen in Azië zijn met 16 procent gedaald tegenover een jaar eerder, wat aangeeft dat de neerwaartse trend zich doorzet. In zijn belangrijkste segment, Mode en lederwaren, is de organische groei zelfs negatief, met een daling van 5 procent. Dat is een serieuze tegenslag voor een bedrijf dat voorheen steevast een stabiele groei kon laten zien. Ook hier zien we dat beleggers twijfelen of het om een tijdelijke dip of een structurele verandering gaat. De onzekerheid over de Chinese markt zet extra druk op de waardering van LVMH.”

Omineus voor het Europese cijferseizoen, maar te vroeg om harde conclusies te trekken?

REWEGHS. “Er zijn specifieke signalen, maar je moet altijd een paar weken wachten om te zien of die zich doorzetten in andere sectoren. In de Europese industrie zien we al langer zwakke cijfers, met name in de chemie en de autosector. Ook dit kwartaal zien we hier opnieuw tegenvallende verkoopcijfers, wat de verwachtingen tempert. We moeten dus voorzichtig blijven.

“Biotech is een sector die het recent ook moeilijker heeft. Neem Novo Nordisk bijvoorbeeld. De verwachtingen voor hen liggen zeer hoog, dus zelfs een lichte afname kan tot druk op de koers leiden. Nu Eli Lilly vanuit de Verenigde Staten als concurrent opkomt, hebben zij bovendien te kampen met stevige rivaliteit. Als Novo Nordisk hun productieproblemen niet snel oplost, lopen ze het risico dat hun marktaandeel wordt aangetast. Kortom, we hebben een valse start van het cijferseizoen, maar het is nog te vroeg om te zeggen dat alles verloren is. Het wordt wel een seizoen waarin we iets meer op het puntje van onze stoel moeten zitten om te zien hoe het verder gaat.”

Levenslijn voor Boeing

Niet gerelateerd aan de Europese beursprestaties, maar ook besproken in Z-Beurs: Boeing. De Amerikaanse vliegtuigbouwer krijgt een levenslijn van 10 miljard dollar, en moet nu op zoek naar 25 miljard extra kapitaal. “Boeing zit in een andere situatie”, zegt Reweghs nog. “Het bedrijf heeft een sterk orderboek, maar kampt al lange tijd met operationele problemen. Ondanks de grote vraag in de luchtvaartsector blijft het luchtvaartbedrijf moeite hebben om zijn kansen volledig te benutten door interne uitdagingen. Operationele inefficiënties en managementproblemen remmen de groei, ondanks de gunstige marktomstandigheden voor vliegtuigorders. Boeing moet die interne kwesties aanpakken om werkelijk te profiteren van de vraag naar vliegtuigen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content