Zomer maakt Belg minder somber
Het consumentenvertrouwen is in juli afgeklokt op het hoogste peil in bijna een jaar. Dat blijkt uit de maandelijkse consumentenenquête van de Nationale Bank van België (NBB).
Het consumentenvertrouwen is in juli afgeklokt op het hoogste peil in bijna een jaar. Dat blijkt uit de maandelijkse consumentenenquête van de Nationale Bank van België (NBB).
De indicator van de Nationale Bank (NBB), die het consumentenvertrouwen in ons land peilt, noteert in juli op -16. Dat is het hoogste peil sinds september 2012 (-14). Het gaat om de vierde stijging op rij, laat de NBB weten.
“De versteviging van het consumentenvertrouwen is integraal toe te schrijven aan gunstigere macro-economische vooruitzichten”, meldt de Nationale Bank. Dat betekent onder meer dat de vrees voor een toename van de werkloosheid in de volgende twaalf maanden duidelijk is afgenomen. Ook blijven de consumenten minder negatief gestemd over de verwachte ontwikkeling van de economische situatie in België.
Op persoonlijk vlak houden de Belgische gezinnen evenwel rekening met een lichte verzwakking van hun financiële situatie en spaarvermogen.
De zomerse julidagen mogen de modale consument in ons land dan wel minder somber hebben gemaakt, van optimisme is geen sprake. Met een score van -16 heerst nu eenmaal nog steeds het negativisme. Het is overigens van mei 2011 geleden dat er nog een positieve score opgetekend werd voor de indicator van het consumentenvertouwen. (Belga/BO)
Indicator van het consumentenvertrouwen (tabel NBB)
2012juli-13 augustus-16 september-14 oktober-17 november-24 december-252013januari-23 februari-17 maart-24 april-20 mei-19 juni -18 juli-16
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier