Winterkoopjes blijken geen succes

De afgelopen solden zijn een teleurstelling gebleken voor de handelaren, zo klinkt het bij een reeks sectororganisaties. De economische crisis en het weer zijn de grote boosdoeneres.

Volgens Unizo werd er voor zowat 2,5% minder verkocht dan tijdens de solden van vorig jaar, toen de verkopen overigens ook al niet bepaald denderend te noemen waren. Ook het Neutraal Syndicaat voor Zelstandigen (NSZ) is ongelukkig. Hier wordt verwezen naar de crisis en het slechte weer. Warm of koud, het is ook nooit goed, want nog steeds volgens het NSZ waren de eerste dagen van januari zo warm dat de dikke jassen, rolkragen en stevige schoenen in de rekken bleven liggen. Daarna kwam de koudeprik, maar dan bleven de mensen liever thuis. Vandaag is de laagste dag van de solden, maar het is ondenkbaar dat die de terugval nog kan doen keren. Aan het eind van het jaar waren de verwachtingen nochtans nog hooggespannen. Dat komt omdat als gevolg van het zachte najaar veel winkels een grotere voorraad hadden dat normaal. Gehoopt werd dan ook dat de consument voldoende keuze zou hebben om enkele interessante solden op de kop te tikken. Ook gingen de winkeliers ervan uit dat het weer wel zou omslaan. Maar toen dt uiteindelijk effectief gebeurde, bleef het verhoopte effect op de verkopen uit. Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, nuanceert in De Standaard de cijfers en vindt de wintersolden ‘in de meeste gevallen’ toch een succes. “Als we rekening houden met het feit dat uitverkochte artikelen meteen werden aangevuld door nieuwe (aan dezelfde korting) én we tellen de koppelverkoop van december erbij, zien we toch een een stijging in omzet in vergelijking met vorig jaar.” (JDH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content