‘Wie niet oplet betaalt te veel in supermarkt’

© reuters

Consumentenvereniging Test-Aankoop waarschuwt voor ‘valstrikken’ in de supermarkt, waardoor consumenten ongemerkt te veel betalen.

Consumentenvereniging Test-Aankoop waarschuwt voor ‘valstrikken’ in de supermarkt, waardoor consumenten ongemerkt te veel betalen.

Test-Aankoop nam de proef op de som en ging op verkenningstocht in een twintigtal winkels. Volgens de consumentenorganisatie deinzen sommige handelaars er niet voor terug om uit te pakken met schijnvoordelen of valse promoties. Die moeten de indruk wekken dat een product oorspronkelijk meer kostte dan in werkelijkheid het geval was.

Foutieve prijsetiketten

Ook bepaalde prijsetiketten zouden al eens een fout bevatten, waardoor er ongemerkt te veel wordt aangerekend. Zo ontdekte de consumentenorganisatie doosjes geitenkaas geafficheerd én aangerekend als doosjes van 200 gram, terwijl de verpakking vermeldde dat de doosjes slechts 150 gram kaas bevatten.

‘Gratis tegen betaling’

Voorts is er nog de zogenaamde ‘gratis’-formule, waarmee supermarkten bepaalde producten aanprijzen door een gratis extra hoeveelheid aan het product toe te voegen die in wezen niet gratis zou zijn. Volgens Test-Aankoop in bepaalde gevallen ‘een bekende tactiek om prijsstijgingen te camoufleren’. En dan zijn er nog de grote verpakkingen die vaak de indruk wekken goedkoper te zijn, maar waar soms eenvoudigweg meer wordt voor betaald.

Maatregelen

Test-Aankoop eist maatregelen van de minister van Consumentenzaken, Johan Vande Lanotte, opdat wanpraktijken voortaan zouden worden aangepakt. Aan de handelszaken vraagt de organisatie nauwkeuriger te werk te gaan bij het aanduiden van prijzen. Consumenten wordt aangeraden bewuster te winkelen.

‘Vergissingen soms in het voordeel van de klant’

“Soms zijn er jammer genoeg nog foute prijsaanduidingen”, zegt handelsfederatie Comeos in een eerste reactie. “De FOD Economie controleert ook handelaars. Zij gaan veel grootschaliger te werk dan Test-Aankoop. Uit het onderzoek blijkt dat er minder fouten worden vastgesteld. Ook zijn er meer winkels die geen fouten meer maken. Bovendien is de vergissing in ongeveer de helft van de gevallen in het voordeel van de klant. Die heeft overigens altijd recht op de laagste prijsaanduiding.”

“Die verkeerde prijsaanduidingen zijn het gevolg van menselijke fouten. In ieder geval is er geen sprake van valstrikken of het bewust bedriegen van klanten. De handelaar heeft daar niets bij te winnen, want een klant die voelt dat hij wordt bedrogen, is een ex-klant. Er worden inspanningen geleverd om het aantal fouten te beperken. De leden die in gebreke blijven, vragen we om kordater op te treden. De FOD Economie start trouwens ook met het uitschrijven van boetes. Maar het laat een foutmarge toe, omdat ze erkennen dat perfectie niet altijd mogelijk is.” (BO/SF)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content