VS-consument laat geld rollen in kerstperiode
De Amerikaanse consument heeft in de kerstperiode 5,5 procent meer gespendeerd dan in dezelfde periode 2009. Toch daalde het consumentenvertrouwen in december onverwacht.
Het consumentenvertrouwen in de Verenigde Staten is in december 2010 na een sterke toename in november tegen de verwachtingen in gedaald. Dat blijkt dinsdag uit de index waarmee Conference Board het consumentenvertrouwen bij Amerikaanse huishoudens meet. De gezinsconsumptie wordt als een belangrijke waardemeter voor de Amerikaanse economie beschouwd, aangezien die overeenstemt met 70 procent van het bbp (bruto binnenlands product).
De index van de Conference Board strandt in december op 52,5 punten, tegenover 54,3 punten in november. Economen hielden voor december rekening met een toename tot 56,0 punten. Ook de verwachtingsindex klokt lager af, op 71,9 punten tegenover 73,6 in november. De negatieve resultaten zouden weer te maken hebben met de pessimistische vooruitzichten voor het banenherstel in de grootste economie ter wereld. De werkloosheidsgraad in de VS bedraagt op dit moment nog steeds 9,8 procent.
Hoewel het consumentenvertrouwen afneemt, waren de kerstaankopen in de VS in 2010 een groot succes. Uit een studie van SpendingPulse, een dochteronderneming van MasterCard, blijkt namelijk dat de omzet van de kleinhandelsverkoop – auto’s niet meegerekend – tijdens de kerstperiode (tussen 5 november en 24 december) met 5,5 procent steeg in vergelijking met de winter van 2009. De Amerikaanse consument besteedde in die periode in totaal 584 miljard dollar. Er werd dit jaar opmerkelijk meer gekozen voor dure producten, zoals juwelen of meubelen, als kerstgeschenk. De juwelenverkoop bijvoorbeeld steeg met 8,4 procent. Ook de kledingverkoop kende dankzij de strenge winter een forse toename met 11 procent voor de mannen en 5,4 procent voor de vrouwen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier