Bijstandsverzekeraars krijgen vorig jaar een derde van alle oproepen in de maanden juli en augustus. Ruim vier op de vijf medische dossiers hadden betrekking op een verblijf in het buitenland. Is een reisbijstandsverzekering dan echt een must?
Binnenkort vertrekken Belgen weer massaal naar het buitenland op vakantie. Zo ook Rik en Ria, die met hun twee kinderen afreizen naar de Costa Blanca. Op de website van hun ziekenfonds lazen ze dat hun ziekteverzekering recht geeft op onvoorziene medische zorgverlening en de terugbetaling van de kosten die ze daarvoor maken in het buitenland. Zelfs een repatriëring naar België zou in principe gedekt zijn.
Ria neemt het zekere voor het onzekere en belt naar haar ziekenfonds om te vragen of die informatie klopt. Dat wordt bevestigd, maar ze krijgt wel het advies vóór het vertrek voor elk gezinslid een Europese ziekteverzekeringskaart (EZVK) aan te vragen. Het ziekenfonds levert die gratis af. De kaart is twee jaar geldig in de hele Europese Unie, Zwitserland, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein.
De EZVK bewijst dat het gezin in orde is met de Belgische ziekteverzekering. Daardoor kunnen Rik, Ria en hun kinderen in het buitenland rekenen op toegang tot onvoorziene medische zorg. Op vertoon van de kaart wordt het grootste deel van een medische factuur rechtstreeks met hun ziekenfonds afgehandeld. Soms wordt wel gevraagd het bedrag voor te schieten en gebeurt de afrekening achteraf. Daarom is het cruciaal alle rekeningen en betaalbewijzen goed bij te houden.
Reist u naar een land waar de Europese ziekteverzekeringskaart niet geldt? Weet dan dat België bilaterale overeenkomsten heeft afgesloten met landen. Informeer u daarover bij uw ziekenfonds en vraag de nodige vakantiedocumenten.
Is een reisbijstandspolis dan nodig?
Rik en Ria moeten wel beseffen dat de standaarddekking van de verplichte ziekteverzekering via de EZVK enkel de kosten voor dringende medische hulp in het buitenland terugbetaalt. Ze kunnen daarom overwegen een bijkomende reisbijstandsverzekering voor het gezin af te sluiten bij een commerciële verzekeraar. Die garandeert een soepelere terugbetaling van de medische kosten, ook in landen waar de EZVK niet geldt.
“Reisbijstand gaat echter verder dan het louter terugbetalen van de kosten”, zegt Barbara Van Speybroeck, de woordvoerder van de verzekeringskoepel Assuralia. “Zo’n polis mobiliseert professionele hulpverleners die 24 uur per dag klaarstaan om je als verzekerde te ondersteunen bij alle noodzakelijke regelingen. Dat gaat van het kiezen van een pechverhelper tot het vinden van een geschikt ziekenhuis. Je kunt altijd rekenen op advies en ondersteuning op de maat van je concrete situatie.”
“Het kleinste incident in het buitenland kan snel uitgroeien tot een ingrijpende en stressvolle ervaring. De afstand, de taalbarrière en de onbekendheid met de omgeving maken het extra moeilijk om de situatie zelfstandig aan te pakken. In zulke omstandigheden kunnen professionele hulp, bijstand en gericht advies een wereld van verschil maken.”
De meerwaarde van een reisbijstandsverzekering zit dus vooral in de niet-medische bijstand. Afhankelijk van de verzekeraar en de gekozen formule kan die bijvoorbeeld zorgen voor pechverhelping, vervangend vervoer, een ziekenhuisopname, een uitgebreidere repatriëring, begeleiding van de kinderen naar huis, overnachtingen, de vergoeding van opsporings- en reddingskosten, een geldvoorschot bij het verlies van de portefeuille en het opsturen van een bril, een prothese of medicatie naar het vakantieoord.
Mogelijk voorziet de polis zelfs in een beperkte rechtsbijstand, bijvoorbeeld wanneer Rik en Ria tijdens hun vakantie gerechtelijk vervolgd worden of de hulp van een advocaat nodig hebben.
Waar kan men hiervoor terecht?
Een reisbijstandsverzekering afsluiten kan bij een verzekeringsmaatschappij of een ziekenfonds, en soms ook via een reisbureau of touroperator. Dat kan als een aparte polis of als uitbreiding van een autoverzekering. Sommige kredietkaarten voorzien in een gelijkaardige dekking, als de reis daarmee betaald werd.
Het marktaanbod is ruim, maar er zijn verschillen. Rik en Ria doen er daarom verstandig aan niet alleen de premies te vergelijken, maar ook de regionale dekking, de voorwaarden, de gedekte bedragen, de franchises en de uitsluitingen. Websites als Verzekeringen.be, Spaargids.be en Reisverzekering vergelijk kunnen hen op weg zetten, maar voor advies op de maat van het gezin is een makelaar geen overbodige luxe.
Tijdelijk contract of jaarcontract
Doorgaans krijgt men de keuze tussen een tijdelijke dekking en een jaarcontract. Een tijdelijk contract geldt voor een specifieke periode – meestal de duur van de reis – en wordt afgesloten voor één bestemming. Een doorlopende verzekering geldt voor een heel jaar, ongeacht het aantal reizen. Het contract kan jaarlijks worden verlengd.
Voor wie jaarlijks meermaals reist, is een jaarcontract doorgaans de goedkoopste optie. “Vanaf twee of drie reizen per jaar is het al financieel interessanter zo’n jaarcontract te sluiten”, bevestigt Barbara Van Speybroeck. Omdat Rik en Ria naast hun zomervakantie ook nog een citytrip in het najaar en een skireis in de kerstvakantie gepland hebben, doen ze er dus goed aan hun verzekeraar een vergelijking te laten maken.
Vaak zijn de waarborgen van een jaarcontract uitgebreider dan die van een tijdelijke polis. Weet wel dat men nooit automatisch verzekerd is gedurende 365 dagen. Bij veel verzekeraars geldt de dekking bijvoorbeeld voor maximaal drie opeenvolgende maanden in het buitenland. Wie overweegt langer op vakantie te gaan, kan de periode – mits het betalen van een extra premie – wel laten uitbreiden.
9,3 procent meer bijstandsverzoeken in 2024
Assuralia deed een onderzoek naar de bijstandsverlening in juli en augustus 2024. Daaruit blijkt dat callcenters van de verzekeraars tijdens die zomermaanden een hoop meer oproepen te verwerken kregen dan het jaar voordien: 437.110 tegenover 399.979, goed voor een toename van 9,3 procent. Gedurende die twee maanden werd een derde van het jaarlijkse volume behandeld. Ruim vier op de vijf medische dossiers hadden betrekking op verblijven in het buitenland.
Het rapport van Assuralia geeft inzicht in drie concrete cases:
· Een gezin van vier kreeg een auto-ongeval in Portugal. Omdat de wagen niet ter plaatse kon worden hersteld, werd die naar België getransporteerd. Het gezin verbleef twee nachten in een hotel en werd daarna per vliegtuig gerepatrieerd. De bijstandsverlener regelde ook de nodige taxitransfers, zowel ter plaatse als in België. In afwachting van de herstelling werd een vervangwagen ter beschikking gesteld. Geschatte kostprijs van de interventie: 5.490 euro.
· Tijdens een vakantie in Spanje kwam de moeder van een gezin ten val. Door haar toestand was een terugreis met de wagen uitgesloten. Daarom keerde de vader met een van de kinderen huiswaarts met de auto, terwijl de moeder en haar dochter drie dagen later met het vliegtuig werden gerepatrieerd. Er werden taxi’s geregeld en een lokale correspondent hielp bij de formaliteiten ter plaatse. Geschatte kostprijs van de interventie: 1.867,96 euro.
· Een 65-jarige Belg werd bewusteloos aangetroffen in zijn hotel in Thailand. Zijn toestand vereiste intensieve zorg, alsook de plaatsing van een pacemaker. Gedurende meer dan een maand werd intensief overlegd tussen verschillende ziekenhuizen, overheden, lokale correspondenten en Belgische artsen. Daarna volgde een medische evacuatie per vliegtuig met gespecialiseerde begeleiding. Geschatte kostprijs van de interventie: 130.750 euro.