Van spaarrentes tot verzekeringen: 5 dingen die op 1 oktober veranderen voor uw portefeuille

Kevin Van der Auwera Coördinatie Trends.be

Vanaf 1 oktober wijzigen de bijna 50 jaar oude tarieven van de gerechtsdeurwaarders, wordt het gemakkelijker om verzekeringen op te zeggen en gaan de sociale tarieven voor elektriciteit en aardgas omhoog. Een overzicht.

Klik op de link om meteen naar het onderwerp van uw interesse te springen:

Bank Santander verlaagt spaarrentes

De spaarboekjes van Santander Consumer Bank zijn bij de best renderende op de Belgische markt, maar vanaf oktober past de bank de rentes dus aan.  Bij de Vision Plus spaarrekening gaat er 0,20 procentpunt van de basisrente. Die komt daardoor op 0,85 procent. De getrouwheidspremie blijft op 1,80 procent. Op de Vision Max spaarrekening geeft Santander vanaf volgende maand nog 1 procent basisrente in plaats van 1,20 procent. De getrouwheidspremie van 1,80 procent verandert niet. Die rentes gelden wel enkel als er tussen 125.000 en 300.000 euro op de rekening staat. Lees ook: tips om uw geld opnieuw aan het werk te zetten in 5 keuzes.

Gerechtsdeurwaarders krijgen ‘duidelijkere’ tarieven

De bijna 50 jaar oude tarieven van de gerechtsdeurwaarders worden vanaf 1 oktober gewijzigd. In de plaats komen “vereenvoudigde en transparante” tarieven, zegt de Nationale kamer van gerechtsdeurwaarders (NKGB). Zo gaat men van tien naar drie tariefklassen. Alle vorderingen voor facturen van elektriciteit, gas, water, internet, telefonie, onderwijs en geneeskunde vallen bovendien altijd onder het laagste tarief, dat 125 euro bedraagt voor een akte. Voorts zullen bepaalde kosten in dergelijke dossiers verder verlaagd worden via een solidariteitsfonds, gespijsd door de deurwaarders zelf. Andere basistarieven bedragen 175 euro (voor schulden van 2.000 tot 5.000 euro) en 250 euro (voor schulden van meer dan 5.000 euro). Naast die forfaitaire bedragen kunnen nog wel andere kosten aangerekend worden, zoals een vaste opstartkost van 50 euro en vertaal- of reiskosten.

Naar aanleiding van de nieuwe tarieven lanceert de NKGB een online tariefchecker. Burgers die een factuur krijgen van een gerechtsdeurwaarder, kunnen met het instrument nagaan of die correct is opgesteld. Bij elk mogelijk onderdeel van de factuur staat meer uitleg en ook het bijbehorende tarief wordt vermeld.

Verzekeringen opzeggen wordt gemakkelijker

Vanaf 1 oktober zullen verzekerden vanaf het tweede contractjaar hun verzekering op elk moment kunnen opzeggen, mits een opzegtermijn van twee maanden. Nu is dat drie maanden en moet je rekening houden met de vervaldatum van je contract. Het opzeggen hoeft ook niet langer via een aangetekende brief, maar kan ook met een elektronische handtekening (via bijvoorbeeld itsme). Dat is niet alleen gemakkelijker, maar ook goedkoper. Je kan je oude verzekering ook laten opzeggen door je nieuwe verzekeringsmaatschappij. De nieuwe verzekeraar moet ervoor zorgen dat de verzekerde gedekt blijft tijdens de overstap.

De nieuwe regels hebben betrekking op verzekeringen in de tak ‘niet-leven’, preciseert beroepsvereniging Assuralia. Het gaat dan om bijvoorbeeld woningverzekeringen, autoverzekeringen en familiale verzekeringen. Ook bestaande contracten vallen onder de nieuwe regels.

Volgens David Geerts, topman van Horizon Group en vergelijkingssite verzekeringen.be, maken de nieuwe regels ook een einde aan contracten die stilzwijgend verlengd worden. “Heel wat consumenten kwamen voor een onaangename verrassing te staan op het moment dat ze wilden veranderen van verzekering, omdat ze de juiste timing al voorbij waren. In buurlanden zoals Duitsland, Nederland en Frankrijk bestaat een soortgelijk systeem al langer. Het zou daar voor meer concurrentie en lagere prijzen hebben gezorgd, wat ook hier de hoop is.”

Voor de verzekeraars wijzigen de opzegvoorwaarden niet, zegt Assuralia. Zij moeten rekening houden met een termijn van drie maanden voor de vervaldag van een contract. En verzekeraars en verzekerden kunnen ook nog steeds een contract opzeggen na de afhandeling van een schadegeval. Vanaf 1 oktober 2024 moeten verzekeraars zich voorts aan een termijn van drie maanden houden om te reageren op schadeclaims. Anders krijgen ze een eerste boete van 300 euro. (Lees ook: Baloise verbreekt autoverzekering van wie een ongeval veroorzaakt onder invloed van alcohol)

Volgens Geerts veranderen Belgen maar weinig van verzekeraar. “Wij raden aan om elke drie jaar je verzekering nog eens te vergelijken, en niet enkel en alleen op de prijs. Op digitale vergelijkingsplatformen zoals verzekeringen.be kan de consument ook de inhoud van de verzekering vergelijken. Door goed te vergelijken kan je toch al gemakkelijk enkele honderden euro’s besparen op bijvoorbeeld je autoverzekering. Regelmatig vergelijken zorgt er ook voor dat je bijvoorbeeld kan genieten van bepaalde promoties. Met de nieuwe regels zullen consumenten daar makkelijker op kunnen inspelen.”

Automatische verhoogde tegemoetkoming

Het recht op een verhoogde tegemoetkoming, waardoor je bijvoorbeeld minder moet betalen bij de dokter, wordt vanaf 1 oktober automatisch toegekend aan alleenstaanden met een beperkt inkomen die drie opeenvolgende maanden werkloos of arbeidsongeschikt zijn, of erkend zijn als invalide.

De alleenstaande moet drie maanden na elkaar een werkloosheids-, arbeidsongeschiktheids- of invaliditeitsuitkering gekregen hebben, en aan bepaalde inkomensvoorwaarden voldoen. Dat laatste wordt gecontroleerd door het ziekenfonds, op basis van gegevens waarover het beschikt. De betrokkene moet dus geen verklaring op erewoord ondertekenen. 

Wie recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming, betaalt minder voor gezondheidszorg (raadplegingen, geneesmiddelen, hospitalisatie …) en kan een aantal andere financiële voordelen krijgen, zoals goedkoper openbaar vervoer. Het recht wordt automatisch toegekend aan onder anderen mensen met een leefloon, een inkomensgarantie voor ouderen, een toelage voor personen met een handicap of voor een kind met een erkende handicap van minstens 66 procent enzovoort. In 2021 hadden meer dan twee miljoen mensen recht op een verhoogde tegemoetkoming, van wie bijna een miljoen de erkenning automatisch hadden gekregen.

Sociale tarieven elektriciteit en aardgas omhoog

In vergelijking met het derde kwartaal stijgt vanaf oktober het sociaal tarief voor elektriciteit met 10 procent, terwijl dat voor aardgas en warmte met 15 procent toeneemt. Het sociaal tarief is een verminderd tarief voor bepaalde categorieën personen of huishoudens. Het is bij alle energieleveranciers hetzelfde. De CREG legt het bedrag vast per kwartaal.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content