Uitnodiging om buitenlandse rekening te melden
De federale overheidsdienst Financiën zal vanaf het najaar de belastingplichtigen uitnodigen om de gegevens over hun buitenlandse rekeningen ook over te maken aan het centraal aanspreekpunt bij de Nationale Bank van België. De meldingsplicht geldt voor het rekeningnummer en de instelling waar de rekening wordt gevoerd. Een bedrag moet niet worden opgegeven.
Wie een buitenlandse rekening heeft, moet het bestaan daarvan al sinds 1997 melden via zijn belastingaangifte. Rekeningnummers of bedragen dienen hierbij niet te worden opgegeven. Nu wordt de meldingsplicht uitgebreid. Voortaan moeten particulieren het bestaan van de buitenlandse rekeningen ook bekendmaken bij het centraal aanspreekpunt bij de Nationale Bank en dat voor alle rekeningen die ze hebben of hadden sinds 2011. Hier moeten ze wel het rekeningnummer en de instelling melden. In het najaar krijgen de Belgen die bij de fiscus het bestaan van een buitenlandse rekening aangaven, hiervoor dan ook een uitnodiging. De belastingplichtigen zullen dan binnen de twee maanden na de uitnodiging aan hun bijkomende melding moeten voldoen. De eerste keer zal de periode van twee maanden ten vroegste ingaan vanaf 1 november. De rekeningen bij Belgische banken moeten niet meer worden aangegeven bij de Nationale Bank. De Belgische banken zorgen hier zelf voor. Door de centralisatie van deze gegevens bij de Nationale Bank wordt een overzicht bekomen van alle rekeningen die een Belg heeft. (Belga)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier