Treasury-afdelingen na de crisis: een beter imago zonder extra centen
Hoe hebben treasury-afdelingen van bedrijven gereageerd op de crisis? Consultant PricewaterhouseCoopers (PwC) ging het na in een wereldwijde enquête. De resultaten zijn hoopgevend, met een ontmoedigende voetnoot.
Heeft de crisis de treasury-afdelingen van bedrijven versterkt? Dat was de belangrijkste vraag van een enquête die PwC rondstuurde naar 585 treasury-afdelingen in 26 landen. Een breed assortiment aan bedrijven deed mee: van klein tot groot – met een omzet van meer dan tien miljard euro – en uit zowat alle sectoren. Een dikke 60 procent van de deelnemende ondernemingen is bovendien actief in tien of meer landen.
“De resultaten van de Treasury Survey 2010 zijn zowel hoopgevend als ontmoedigend”, vat Damien McMahon van PwC samen. “Hoopgevend, omdat de crisis duidelijk de treasury-afdeling in de schijnwerpers heeft gezet. Bijna 80 procent van de deelnemende treasury-afdelingen gelooft dat ze nu meer aandacht krijgen in de directiekamer van hun bedrijf. Minder hoopgevend is dat die imagoboost niet heeft gemaakt dat treasury-afdelingen voortaan de nodige extra middelen krijgen van hun CEO. Niet eens 20 procent van de deelnemers hoopt op extra geld.”
Dat het geld een noodzaak is, mag blijken uit de jongste crisis. Treasury-afdelingen waren dan wel voorbereid op het financieel-economische geweld, maar weinige onder hen durven te claimen dat ze in voldoende mate klaar stonden in al hun expertisedomeinen. Er vallen dus nog belangrijke lessen te trekken uit de crisis. “Jammer is vooral dat de best practices voor de treasury-business al langer dan vandaag bekend waren”, zegt Damien McMahon. “Waarom werden ze dan niet toegepast? Omdat directiecomités en CEO’s dat niet als een prioriteit beschouwden. In de jaren voor de crisis dachten de bedrijven doorgaans alleen maar aan groei.”
Uit de vorige Treasury Survey van PwC, die dateert van 2006, blijkt bijvoorbeeld dat minstens 80 procent van de deelnemende treasury-afdelingen ervan overtuigd waren dat ze toegevoegde waarde konden leveren op drie domeinen: de relaties van hun bedrijf met de banken, de langetermijnfinanciering van hun onderneming, en cashmanagement. De crisis heeft echter aangetoond dat het toch serieus verkeerd kon lopen met die drie zaken. Neem nu cashmanagement bij de treasury-afdelingen van de banken: de focus lag hoe langer hoe meer op exotische activiteiten – gestructureerde financiële producten – dan op iets ‘simpels’ als de aanwezigheid van voldoende liquiditeiten.
Risicomanagement staat dan ook aan de top van de prioriteitenlijst bij de treasury-afdelingen wereldwijd. Het is duidelijk dat de standaardtechnieken van hedging niet werken in irrationele en illiquide markten. Voor de treasury-afdelingen komt het er dus op aan om een beter gevoel te ontwikkelen voor de business waarin hun bedrijven actief zijn. Alleen zo is het mogelijk om tot een optimale beschermingsstrategie te komen, vindt PwC. Zo’n aanpak vraagt dus investeringen: in mensen, maar ook in meer gesofisticeerde risicomanagementtechnieken. Die moeten treasury-afdelingen toelaten om meer gefundeerde voorspellingen te maken van mogelijke, extreme marktscenario’s – zodat hun bedrijf beter gewapend is tegen eventuele irrationele schommelingen van wisselkoersen of rentetarieven, en tegen de wispelturigheid van de markt van handelsgoederen.
“De geschiedenis mag zich niet herhalen”, besluit Damien McMahon. “Nu de financieringsdruk en de volatiliteit van de markten nog vers in het geheugen zitten van de CEO’s en de financiële directeuren, moeten treasury-afdelingen gebruik maken van die verscherpte aandacht om voldoende middelen los te weken. Het is nu eenmaal beter om aan je dak te werken als de zon schijnt.”
C.D.C.
De volledige studie leest u in Trends van deze week
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier