Suiker dubbel zo duur: consument betaalt

De suikerprijs stijgt in oktober waarschijnlijk met 50 procent, door de grote Aziatische vraag. De producenten van koekjes, chocolade en snoep zien zich verplicht die prijsstijging door te rekenen aan hun klanten.

Dat er op de Aziatische markten steeds meer vraag is naar westerse producten met suiker is een van de redenen van de stijgende suikerprijzen. Ook de slechte suikeroogst vorig jaar doet de prijzen vanaf oktober pieken.

‘Iedereen die voeding met suiker produceert, zal proberen die prijsstijgingen door te rekenen bij de verkoop aan winkelketens’, denkt Mieke Callebaut, marketing manager bij chocolademerk Guylian.
Bij koekjesfabrikant Jules Destrooper klinkt een gelijkaardig scenario. ‘De dure suiker volledig doorrekenen zal niet lukken, maar de consument zal de prijzen wel een beetje zien stijgen.’
Ook snoepfabrikant Haribo verwacht een stijging van de suikerprijs. ‘Zo’n immense prijsverhoging maakten we nog nooit mee’, vertelt financieel directeur Monique Vangestel.

Geen suikertekort
Alleen bij de aankoop van frisdranken zal de consument de komende maanden allicht weinig merken van de dure suiker. ‘De frisdrankenmarkt is zo competitief dat prijsstijgingen niet meteen aan de orde zijn’, zegt het Koninklijk Verbond van de Industrie van Waters en Frisdranken.

Sommige fabrikanten van zoetigheid klagen over een suikertekort, waardoor ze bevoorradingsproblemen ondervinden. Van zo’n tekort willen ze bij de Tiense Suikerraffinaderij niet horen. ‘Op de wereldmarkt is er helemaal niet te weinig suiker’, verzekert CEO Thomas Hubbuch van de suikerproducent.

De Tiense Suikerraffinaderij rekent binnenkort zelf de prijsstijging van de harde klontjes die ze produceren door aan de consument. (Belga/SD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content