Treintickets-en abonnementen komende vier jaar duurder

© /

De NMBS mag de komende vier jaar de prijzen van de treintickets-en abonnementen laten stijgen. Dat staat in een uitgelekte ontwerp van de beheersovereenkomst voor de NMBS. N-VA, sp.a en Groen reageren vernietigend.

Uit een voorlopige versie van het beheerscontract, die De Morgen kon inkijken, blijkt dat Jacqueline Galant (MR), federaal minister van Mobiliteit de NMBS de toelating geeft de prijzen van tickets en abonnementen de komende vier jaar te laten stijgen.

Voorts mag de spoorwegmaatschappij de ticketprijzen laten variëren naargelang het tijdstip, de klasse en het moment van aankoop. Tickets zouden wel al vanaf een half uur vertraging deels terugbetaald worden. Werkabonnementen mogen 4 procent per jaar opslaan, zonder de inflatie mee te rekenen. Voor schoolabonnementen is dat 2 procent zonder inflatie. Jo Cornu, topman bij de NMB mag overigens vrij beslissen wat hij doet met de andere abonnementen en tickets. Het beheerscontract benadrukt wel dat hij de ticketprijzen niet meer dan twee keer per jaar mag aanpassen.

Prijzen loskoppelen stiptheid treinen

De NMBS kan een verhoging van de prijzen invoeren die moeten toelaten om de opgelopen achterstand in de prijsevolutie in te halen”

Volgens het nieuwe beheerscontract zouden de prijzen bovendien niet langer vastgeklikt worden aan de stiptheid van de treinen. Momenteel mag de NMBS de prijzen niet verhogen als de treinen niet stipt treinen. Daardoor zijn ze de voorbije tien jaar slechts 6 procent gestegen, terwijl de inflatie alleen al 21 procent bedroeg. Galant maakt nu komaf met die regeling.

“De NMBS kan, gedurende de looptijd van het beheerscontract,een stapsgewijze verhoging van de prijzen invoeren die moet toelaten om de achterstand die de afgelopen jaren werd opgelopen in de prijsevolutie van deze treinkaarten, gedeeltelijk in te halen”, leest het ontwerp.

Daarnaast laat het ontwerp volgens De Morgen ruimte om opnieuw stopplaatsen en stations te sluiten. Bovendien zou de NMBS slechts moeten verzekeren dat de treinen op de belangrijkste lijnen rijden vanaf 7 uur en tot 21 uur. Garanties voor vroegere of latere treinen vanuit de overheid zijn er dus niet. Galant onderstreept in de krant dat er nog niets vastligt.

De NMBS krijgt ook de toelating om het aantal conducteurs op treinen terug te schroeven. Volgens het beheerscontract is het niet langer noodzakelijk dat er een kaartjesknipper aanwezig is op kortere treinen. De regering zal daarvoor een aanpassing van het veiligheidsreglement op het spoor voorstellen.

Kritiek oppositiepartijen

Oppositiepartijen sp.a en Groen reageren vernietigend. “Dit is een verdere afbouw van de dienstverlening en stimuleert mensen niet om een positieve mobiliteitskeuze te maken”, betreurt Kamerlid Stefaan Van Hecke (Groen). Volgens hem zou het afschaffen van de fiscale steun aan salariswagens – zeker in combinatie met efficiëntiewinsten bij het spoor – nochtans heel wat ruimte geven om te investeren in het openbaar vervoer.

“Hoe kan je mensen nu meer laten betalen voor minder aanbod?”, sneert ook sp.a-collega David Geerts, die zich afvraagt of minister Galant al ooit zelf de trein genomen heeft. “De regering maakt de verkeerde keuzes. Het zou veel beter zijn om de pendelaars te belonen door snellere, frequentere toegankelijke verbindingen en veilige goede infrastructuur”, besluit de socialist, die trouwe reizigers van het spoor net wil belonen met ‘trainmiles’.

Ook N-VA verzet zich

Het bedrijf moet kijken hoe het meer reizigers kan aantrekken.Flexibiliteit kan dus net zo goed lagere prijzen inhouden in de daluren”

“We zijn het absoluut niet eens met de prijsstijgingen”, onderstreept Kamerlid Inez De Coninck (N-VA). “De tickets laten stijgen met de inflatie plus vier procent vinden wij zeer hoog. Plus één procent is nog OK, maar vier procent is enorm hoog. Zeker als je weet dat de dotatie in ons land veel hoger ligt en de dienstverlening een stuk slechter is dan in onze buurlanden.”

N-VA is wel te vinden voor een vereenvoudiging en flexibilisering van de tarieven, opdat de NMBS meer vrijheid zou krijgen in zijn commercieel beleid. “Maar het bedrijf moet daarbij kijken hoe het meer reizigers kan aantrekken. Flexibiliteit kan dus net zo goed lagere prijzen inhouden in de daluren”.

Tot slot missen de Vlaams-nationalisten in de uitgelekte tekst wat de NMBS zelf moet doen. “Wat met de dochterondernemingen of met het Mexicaanse leger aan de top?”, besluit De Coninck. “Ook de structuren van de NMBS moeten voor ons worden aangepakt.”

De versie die de krant kon inkijken dateert van 29 janauri. (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content