Mobiel bankieren breekt door

© iStock

Steeds meer Belgen bankieren met de smartphone of tablet. Vorig jaar zijn er 1,1 miljoen nieuwe klanten voor mobiel bankieren bijgekomen, tot een totaal van 3,19 miljoen. Dat blijkt uit cijfers van bankenfederatie Febelfin.

Het ‘klassieke’ internetbankieren groeit niet meer zo snel, maar zit dan ook al aan 11,1 miljoen inschrijvingen. Maar de opmars van mobiel bankieren is indrukwekkend: in 2013 waren er nog maar een miljoen klanten. Vorig jaar telde de Febelfin al 3,19 miljoen gebruikers. “De Belg kiest er echt voor. Het is eenvoudig in gebruik en dient voor het checken van de rekening maar ook om betalingen uit te voeren”, zegt Febelfin-voorzitter Rik Vandenberghe.

Mobiel bankieren breekt door
© febelfin

Keerzijde is wel dat vorig jaar 258 bankkantoren de deuren sloten. Er blijven er nog ruim 6.500 over in het straatbeeld, bijna een halvering tegenover vijftien jaar geleden. “De sector kreeg te maken met disruptie en moest zijn businessmodel aanpassen”, aldus Vandenberghe. “De trend is duidelijk, maar ik zie de bankkantoren nu ook niet helemaal verdwijnen.”

In de digitale wereld worden de klassieke banken uitgedaagd door nieuwe spelers, groot en klein. Zo wagen technologiebedrijven zoals Apple en Samsung zich op de betaalmarkt en bieden crowdfundingplatformen op het internet alternatieve financieringsmogelijkheden voor startende bedrijven. Dat is een uitdaging voor de banken, al kunnen de nieuwe diensten ook aanvullend werken.

Maar Febelfin ziet alvast één belangrijk onderscheidend kenmerk tussen de banken en de opkomende internetspelers: vertrouwen van de consument. Uit een onderzoek van de bankenfederatie blijkt immers dat de consument zijn bank vertrouwt met zijn persoonsgegevens. De bank komt op dat vlak net onder de arts, politie, mutualiteit en het ziekenhuis. De internetbedrijven bengelen helemaal onderaan in die vertrouwenspeiling.

Vertrouwen bank

Maar Febelfin ziet alvast één belangrijk onderscheidend kenmerk tussen de banken en de opkomende internetspelers: vertrouwen van de consument. Uit een onderzoek van de bankenfederatie blijkt immers dat de consument zijn bank vertrouwt met zijn persoonsgegevens. De bank komt op dat vlak net onder de arts, politie, mutualiteit en het ziekenhuis. De internetbedrijven bengelen helemaal onderaan in die vertrouwenspeiling.

“Verwerking van persoonsgegevens blijft dus een kwestie van wederzijds vertrouwen. Banken zullen de komende jaren samen met hun klanten moeten uitmaken hoe zij de nieuwe mogelijkheden kunnen verzoenen met de gerechtvaardigde verwachtingen op het vlak van de bescherming van hun persoonlijke levenssfeer”, aldus Rik Vandenberghe, Voorzitter van Febelfin.

Febelfin bracht ook een brochure uit om te onderstrepen dat de bankensector goede bedoelingen heeft met gegevens van klanten. Zo kan data gebruikt worden om fraude op te sporen en de klant daar proactief voor te waarschuwen. Bovendien zegt de sectorfederatie dat een bank de persoonsgegevens van zijn klanten niet aan derden mag doorverkopen zonder uitdrukkelijke toestemming van die klant. (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content