Het saldo op de bankrekening van de Belg is een goedbewaard geheim

© BELGA

De doorsnee Belg deelt zijn financiële gegevens niet graag met anderen. Meer dan negen op de tien Belgen klasseren het saldo op de bankrekening als gevoelig tot zeer gevoelige situatie. Dat leert een studie van Febelfin.

De Belg komt niet graag naar buiten met informatie over zijn financiële situatie, bevestigt een studie van Febelfin. Die leert dat 96 procent van de Belgen het saldo van de bankrekening klasseert als gevoelige tot zeer gevoelige informatie. Op de tweede en derde plaats van meest gevoelige informatie komt het rekeningnummer (92%) en informatie over beleggingen (91%).

“Opvallend is dat de Belgische burger minder moeite heeft om te delen bij welke telecomoperator of energieleverancier hij klant is, dan bij welke bank hij langsgaat”, laat Febelfin weten in een persbericht. 41 procent van de respondenten klasseert zijn “klant-zijn” bij de energieleverancier als (heel) gevoelig, tegenover 45 procent bij telecom en maar liefst 74 procent bij de banken.

Vertrouwen in de bank

Hetzelfde onderzoek toont aan dat de Belg veel vertrouwen heeft in zijn bank voor de omgang met zijn persoonsgegevens. Zo heeft 81 procent van de respondenten aan vertrouwen in zijn bank te hebben. Daarmee doet de bank het even goed als het ziekenhuis (81%), de politie (81%) of de mutualiteit (84%). Enkel de huisdokter scoort met 92 procent nog beter.

De studie leert ons dat klanten een groot vertrouwen stellen in hun bank als het gaat over de omgang met persoonsgegevens

De Belgische burger staat wel open voor het gebruik van zijn persoonsgegevens als hij daarvoor een zekere dienstverlening in ruil krijgt: een prijsvoordeel, een betere bescherming tegen fraude, een snellere dienstverlening of een gepersonaliseerd productaanbod.

Volgens Michel Vermaerke, Gedelegeerd bestuurder van Febelfin kan big data helpen om de klantenverwachtingen beter te begrijpen en de dienstverlening te individualiseren, “maar ook om betaalfraude te detecteren.”

“De studie leert ons dat klanten een groot vertrouwen stellen in hun bank als het gaat over de omgang met persoonsgegevens. Banken moeten dat vertrouwen koesteren, ook in het big data tijdperk. Het is dus zaak om de opportuniteiten die big data biedt in alle transparantie en met veel oog voor de privacy af te stemmen op de verwachtingen van de klant”, aldus Vermaerke. (NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content