Goedkope olie heeft geen impact op prijs vliegtuigticket
De daling van de olieprijzen heeft geen impact op de ticketprijs van een vliegvakantie. De boosdoener is de brandstoftoeslag. Reisbureaus eisen meer transparantie.
De consumenten lijken de grote winnaars te zijn van de oliecrash. De prijs aan de pomp daalt en huisbrandolie was al lang niet meer zo goedkoop. Volgens economen van Belfius scheelt dat honderden euro’s op de energiefactuur. Alleen de vliegtuigmaatschappijen lijken niet te volgen. Die blijven krampachtig vasthouden aan de fel bekritiseerde brandstoftoeslag. Dat schrijft De Tijd.
Niet langer relevant
Soms zijn tickets voor 10 euro te koop, maar komen er honderden euro’s bij voor de brandstoftoeslag
Die toeslag is begin de jaren 2000 ingevoerd als compensatie voor de stijgende brandstofprijzen. Maar volgens de Nederlandse reisbureauketen VCK Travel is de brandstoftoeslag niet langer relevant nu de olieprijzen een diepe duik hebben genomen. Zo schommelen de prijzen voor een vat olie al geruime tijd rond 30 dollar en uit cijfers van het Internationale Energie Agentschap blijkt dat een stijging nog niet voor meteen is.
Logischerwijs profiteren ook de vliegtuigmaatschappijen daarvan. Een vat kerosine kost drie keer minder dan twee jaar geleden. Alleen vertaalt zich dat niet in de prijszetting van een vliegtuigticket. Daarom ligt de brandstoftoeslag opnieuw onder vuur. Volgens Frank Bosteels, woordvoerder van de reisaanbieder Connections, is het niet langer verantwoord dat consumenten de toeslag moeten betalen. “Soms zijn tickets voor 10 euro te koop, maar komen er honderden euro’s bij voor de brandstoftoeslag. Het systeem loopt uit de hand”, zegt hij in de krant.
“Daling nauwelijks voelbaar”
Onder meer Brussels Airlines relativeert de aantijgingen. Volgens woordvoerder Geert Sciot voelen de vliegtuigmaatschappijen de daling nauwelijks. “Wij kopen onze brandstof lang op voorhand aan via hedgecontracten (met op voorhand vastgelegde prijzen). Bovendien wordt brandstof in dollar betaald, en die is de laatste tijd duurder geworden. Als de dollar duurder wordt, kost de olie altijd meer. En de prijs van kerosine, een afgeleid product, daalt minder sterk dan die van ruwe olie”, argumenteert hij.
Sciot benadrukt dat Brussels Airlines de brandstoftoeslag vorig jaar twee keer heeft verlaagd. Volgens hem worden de tarieven altijd aangepast indien mogelijk.
VCK Travel pleit voor een systeem dat de toeslag integreert in het basistarief. “Zo is de werkelijke ticketprijs duidelijker en worden de maatschappijen gedwongen de toeslag zo laag mogelijk te houden om concurrentieel te blijven”, klinkt het.
De Nederlandse reisbureauketen vergeleek negentien luchtvaartmaatschappijen die brandstoftoeslagen aanrekenen en kwam tot de conclusie dat Emirates uit Dubai de hoogste brandstoftoeslag hanteert. Aan de andere kant van het spectrum staat Brussels Airlines. De Ierse prijsbreker Ryanair rekent geen brandstoftoeslag aan.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier