Belgische pretparken openen hun deuren: hoeveel betaalt u voor uw bezoek?
Wilt u een ticket voor een pretpark kopen of overweegt u te investeren in aandelen van een pretparkenuitbater? U doet er best aan eerst dit artikel te lezen.
Dit is een update van een artikel dat verscheen op 4 mei 2017 in het magazine Trends.
Voor de meeste pretparken begint het seizoen al op 1 april. Ongeveer nu dus. De meeste pretparken gaan dicht in de wintermaanden. Het jaar loopt meestal van 1 april tot 5 november, enkele uitzonderlijke openingen erop nagelaten.
Verscheidene parken maken een prijsje voor abonnementen in de eerste maand van het jaar dat ze open zijn. Die promoties lopen nog tot het einde van april. Die kortingen voor vroege vogels moeten de verkoop op gang trekken. In april betaalt u bijvoorbeeld voor een seizoensabonnement bij Walibi, Aqualibi of Bellewaerde 20 procent minder dan normaal. U betaalt namelijk voor het goedkoopste abonnement 47 euro, in plaats van 59 euro. Het abonnement voor Aqualibi is nieuw. Tot vorig jaar bestond de jaarformule voor het waterpretpark niet.
De basispas voor deze drie pretparken geeft een jaar lang toegang tot het pretpark van uw keuze, behalve op feestdagen en nocturnes. Wilt u er de feestdagen en nocturnes bij, dan betaalt u 20 euro extra. De drie parken hebben hun tariefstructuur dit jaar gewijzigd om meer te kunnen vragen voor die drukbezette dagen. Bij Walibi en Aqualibi is er zelfs nog een extra disclaimer die zegt dat u met uw abonnement ook niet binnengeraakt op dagen dat het park uitverkocht of volzet is.
Bij Bobbejaanland is enkel de Halloweenperiode – van 14 oktober tot 5 november – uitgesloten voor de houders van het goedkoopste abonnement. Een abonnement voor dat park heeft u al vanaf 49 euro, of 12 euro meer dan een ticket voor een volwassene.
Wie groter dan 1 meter is, betaalt voor een jaar lang Plopsaland 79,99 euro, of 2,2 keer de kassaprijs voor een toegang voor een volwassene. Met die Plopsa-Funcard kunt u overigens ook gratis naar alle andere Plopsa-parken in ons land, behalve Plopsaqua (enkel 40 procent korting).
Pretparken: vanaf drie bezoeken = abonnement voordeliger
Voor 10 euro meer dan de prijs van een toegangsticket voor een volwassene heeft u deze maand al een jaarabonnement voor Walibi. Voor Bellewaerde is het verschil tussen een ticket (31 euro) en het goedkoopste abonnement (47 euro) nog net iets groter. Ook tegen de normale prijs van 59 euro is het goedkoopste abonnement voor Walibi nog altijd goedkoper dan twee afzonderlijke tickets voor een volwassene (37,5 euro). De pretparken kijken duidelijk naar elkaar voor de prijszetting van hun tickets en abonnementen. De vuistregel is dat u uw abonnement na twee of drie bezoeken hebt terugverdiend. Let op als u met de wagen gaat: de prijs van de parking is niet inbegrepen.
Dierenparken: vanaf vier bezoeken = abonnement voordeliger
Bij de dierenparken zit er een groter prijsverschil tussen de prijs van tickets en abonnementen. Een abonnement voor Planckendael en de ZOO Antwerpen bijvoorbeeld levert pas een voordeel op na vier bezoeken. Die twee dierentuinen zijn ook in de winter open, terwijl de pretparken enkele maanden de deuren sluiten als het kouder is. Ze versturen bovendien op regelmatige tijdstippen naar hun abonnees een krantje met informatie over de dieren, waarin soms bonnen voor gratis ritjes op de draaimolen zitten bijvoorbeeld. Bovendien geeft dat abonnement toegang tot twee dierentuinen. Dat verklaart mogelijk het grotere prijsverschil.
Extra voordelen
De seizoenspassen voor pret- en dierenparken geven in de regel ook recht op kortingen op consumpties in het park. Bezoekers die boterhammen en eigen flessen drank meebrengen, spenderen niet zo veel in de restaurants en de shops. Als ze op de consumpties van voeding en drank korting krijgen, zijn de vaste bezoekers sneller geneigd hun boterhammen thuis te laten. En die consumpties in het park zijn belangrijk voor de winstgevendheid van het park. Bij de uitbater van Walibi, Compagnie des Alpes, is de verkoop van tickets en passen goed voor ongeveer 60 procent van de omzet en de overige 40 procent komt van uitgaven van de bezoekers in de restaurants en in de shops.
De meest voorkomende voordelen van abonnementen zijn kortingen op wat u koopt in het park. Maar er kunnen ook verrassende voordelen verbonden zijn aan een abonnement. Zo kunt u met een abonnement van Boudewijn Seapark voor de helft van de prijs naar tentoonstellingen op de Site Oud Sint-Jan in Brugge, naar Bokrijk of naar Technopolis in Mechelen. Verder vinden we een lange lijst andere voordelen, van 40 procent korting in de Plopsa-parken tot 20 procent korting op een jaarabonnement van een Sanoma-magazine.
Goedkopere dagtickets
Voor de minder fervente bezoekers van pretparken is een abonnement niet interessant. Maar u kunt de prijs van een bezoek aan een pretpark op verschillende manieren drukken door goed uit uw doppen te kijken. Ten eerste zijn er vaak tijdelijke promoties te vinden op de websites van de parken. Bij Bobbejaanland betaalt een volwassene voor een ticket waarmee je op eender welke dag binnen mag 37 euro. Als u een ticket koopt voor een specifieke dag, zakt de prijs al naar 35,5 euro. Als u zich kunt vrijmaken op een van de promotiedagen van het park in april kunt u de prijs van een ticket voor volwassenen drukken tot 21,9 euro, of een besparing van 40 procent op het gewone ticket. Later op het jaar kan u gemakkelijk tickets van 26,9 of 27,9 euro op de kop tikken.
Wilt u zich liever niet vastpinnen op een welbepaalde dag? Via de winkelketen Dreamland kunt u voor Bobbejaanland en een hele rist andere pretparken online of in de winkel goedkopere tickets kopen dan bij de parken zelf. Een ticket van een volwassene voor Bobbejaanland dat u koopt via Dreamland, kost 30,5 euro en is geldig van 1 april tot 5 november. U bespaart in dat geval 6,5 euro met het ommetje langs Dreamland. De besparing is niet bij alle parken even groot, maar toch de moeite waard om het na te kijken.
Tickets op voorhand kopen via de webshop van het park is meestal voordeliger dan aan de kassa, zeker als u met een groot aantal mensen tegelijk bestelt. De definitie van een groep verschilt naargelang het pretpark. Bij Bobbejaanland zijn er kortingen voor groepen vanaf 20 personen. Bij Aqualibi kan u al vanaf zes personen de prijs per persoon laten zakken van 20 naar 16,5 euro. U moet de tickets wel op voorhand bestellen via de webshop van Aqualibi. Zes mensen bij elkaar krijgen om op dezelfde dag naar een water- of pretpark te gaan, is nog niet zo’n grote moeite voor een fikse korting van 24 euro (voor zes personen).
Een stukje pretpark kopen
GBL, de holding van de familie Frère, nam onlangs een belang van 15 procent in Parques Reunidos, de eigenaar van Bobbejaanland. Via GBL kunt u onrechtstreeks eigenaar worden van een stukje Bobbejaanland.
U kunt ook rechtstreeks aandelen kopen van Parques Reunidos, dat sinds 2016 op de beurs van Madrid noteert. De beheerder van parken over de hele wereld heeft sinds zijn beursintroductie nog geen dividenden uitgekeerd, terwijl GBL het beleid heeft het dividend op een duurzame manier te doen groeien.
Compagnie des Alpes is een aandeel dat veel Belgische beleggingsbladen aanprijzen. Het Franse bedrijf beheert negen pretparken in Europa. De drie Belgische parken – Walibi, Aqualibi en Bellewaerde – trekken jaarlijks zo’n 2 miljoen bezoekers. Compagnie des Alpes keert winst uit aan de aandeelhouders, als het kan. Wie voldoende aandelen bezit, heeft ook recht op een aantal gratis tickets voor de pretparken.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier