Vliegtuigmaatschappij ontsnapt niet aan schadevergoeding bij vertragingen

© REUTERS
Niels Saelens Redacteur Trends.be & Moneytalk.be

De Spaanse vliegtuigmaatschappij Vueling moet aan 104 Belgen een schadevergoeding van 120.000 euro betalen omdat hun vlucht een grote vertraging had opgelopen. Moet een maatschappij dat altijd doen?

Claim It, een bedrijf gespecialiseerd in passagiersrechten, is erin geslaagd beslag te leggen op een tegoed van Vueling bij de International Air Transport Association (IATA). Die organisatie moet onder meer zorgen voor een betrouwbare dienstverlening. De vordering ging weliswaar niet van een leien dakje, laat het bedrijf weten in een interview met Kanaal Z. “De maatschappij voelde zich onaantastbaar, omdat ze geen kantoren of gebouwen heeft in ons land.”

Volgens het bedrijf gaat het over een primeur. “Bij ons weten is er nooit eerder een derdebeslag gelegd voor een luchtvaartmaatschappij. Doorgaans betaalt de luchtvaartmaatschappij netjes de vergoedingen als er een vonnis is. Maar dat was dus niet het geval bij Vueling.” Het is bovendien niet de eerste keer dat de lowbudgetmaatschappij een gerechtelijke vraag tot schadevergoeding negeert.

Op wat heb je recht?

Een medewerker van Claim It laat weten dat een passagier recht heeft op een schadevergoeding bij een vertraging van minstens 3 uur, een overboeking of een annulatie. De vergoeding verschilt naargelang de afstand. Voor een vlucht tot 1500 kilometer moet de maatschappij 250 euro betalen aan de passagier. Voor afstanden tussen 1500 en 3500 kilometer loopt dat bedrag op tot 400 euro. Ligt de bestemming 3500 kilometer ver, dan is de maatschappij 600 euro verschuldigd aan de passagier.

Als de maatschappij weigert een vergoeding te betalen, kun je naar het Europees Centrum voor de Consument (ECC) stappen. Dat verleent bijstand bij grensoverschrijdende consumentenklachten. Als dat niets oplevert, kun je een klacht indienen bij de nationale instantie die bevoegd is voor het toezicht in het EU-land van vertrek. In België is dat bijvoorbeeld de federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.

“Als het incident op een luchthaven van vertrek buiten de EU gebeurde, maar er een Europese luchtvaartmaatschappij bij betrokken is, kunnen passagiers een klacht indienen bij de nationale instantie die bevoegd is voor het toezicht in het EU-land van hun bestemming”, liet de advocate Patricia Leers weten in een interview met MoneyTalk.be.

Gerechtelijke stappen

In de meeste gevallen leidt een gerechtelijke procedure tot een spontane betaling”

Weigert de maatschappij dan nog altijd een vergoeding te betalen, dan kun je uiteindelijk gerechtelijke stappen zetten. “In de meeste gevallen leidt dat tot een spontane betaling”, weet Leers. Voor geschillen binnen de Europese Unie kun je bovendien een beroep doen op de Europese procedure voor kleine geschillen. Daar komt geen advocaat bij kijken en je hoeft je niet te verplaatsen. De procedure is enkel van toepassing voor bedragen lager dan 2000 euro.

Er gelden volgens de Europese richtlijnen wel andere regels als er sprake is van overmacht. De maatschappijen zijn in zo’n geval enkel verplicht de passagiers een oplossing aan te reiken. “Ze kunnen dan de vlucht terugbetalen of een andere vlucht aanbieden naar dezelfde bestemming of op een later tijdstip.” Als ze niet aan die verplichtingen voldoen, kun je de bovenstaande stappen zetten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content