Test-Aankoop wil woekerprijzen concerttickets op doorverkoopsites halt toeroepen
De consumentenorganisatoe Test-Aankoop start een groepsvordering tegen drie grote sites die tickets voor concerten tegen hogere prijzen doorverkopen dan de officiële ticketprijs.
Test-Aankoop onderneemt actie tegen de sites www.ticketsbelgie.be, ww.topticketshop.nl en wwww.rang1tickets.nl. Wie slachtoffer werd van woekerprijzen op deze sites dient zich te melden via de site van Test-Aankoop. Ook wie op een andere doorverkoopsite tickets kocht is welkom, maar zal individueel worden begeleid.
Illegale praktijken
Ondanks het feit dat ons land sinds 1 oktober 2013 de georganiseerde handel in de doorverkoop van concerttickets wettelijk verbiedt en hierbij ook niet toelaat dat individuen hun ticket tegen een hogere prijs doorverkopen, blijft deze doorverkoop van concerttickets tegen woekerprijzen op het internet schering en inslag.
In een mededeling stelt Test-Aankoop dat ze jaarlijks vele klachten ontvangt van consumenten die slachtoffer werden van deze illegale doorverkooppraktijken.
Hoewel het probleem met de woekerprijzen op doorverkoopsites al lang gekend is bij de FOD Economie, die in deze materie bevoegd is om op te treden, werd volgens Test-Aankoop pas woensdag gevraagd de toegang tot drie doorverkoopsites te blokkeren.
Lange lijst
“De lijst met andere sites die concerttickets illegaal doorverkopen is echter lang. Wanneer zal de overheid eindelijk ook tegen hen optreden”, aldus de consumentenorganisatie. Door deze collectieve juridische vordering wil Test-Aankoop de doorverkoopsites raken in hun portemonnee en er op die manier toe bijdragen dat ze gedwongen worden om te stoppen.
In haar blad Budget & Recht eist Test-Aankoop voorts de naleving van de wetsbepaling dat de prijs die op het ticket en in de publiciteit voor het concert vermeld staat steeds de enige en definitieve prijs is en dat bijgevolg alle kosten hierin verrekend dienen te zijn.
Doorverkoopsites proberen de hogere prijs die ze vragen voor een ticket vaak te verantwoorden door te wijzen op bijvoorbeeld ‘administratieve kosten’ of ‘reservatiekosten’. Het staat anderzijds de consument wel vrij om te kiezen voor optionele diensten zoals een annulatieverzekering. Zo ontdekte Tele Ticket Service onlangs nog dat er massaal fraude werd gepleegd met de verkoop van tickets voor de afscheidsconcerten van K3. De fraudeurs vroegen gemakkelijk 67 procent meer dan de officiële prijs. (Belga/NS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier