Meer klachten over reclame, maar minder inbreuken

© iStock

Uit een rapport van de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) blijkt dat het aantal klachten over reclame vorig jaar explosief is toegenomen. “Maar die toename vereist enige nuance”, klinkt het bij JEP.

De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP), het zelfregulerende orgaan van de reclamesector, heeft vorig jaar 127 klachtendossiers dossiers geopend, bijna 10 procent meer dan de 116 dossiers van 2014. In 35 gevallen heeft JEP ook gevraagd om de reclameboodschap aan te passen of stop te zetten, wat dan weer een lichte daling is. Dat blijkt uit het jaarrapport van de JEP.

Explosieve toename

Uit het rapport blijkt dat het aantal klachten vorig jaar explosief is toegenomen. In totaal zijn 236 mensen of organisaties naar de JEP gestapt om een klacht in te dienen, een stijging met maar liefst 74 procent in vergelijking met de 136 klachten van een jaar eerder.

Maar die toename vereist volgens JEP wel enige nuance. Zo hadden 83 van die klachten betrekking op één enkele tv-spot, namelijk de reclame van vleesfabrikant Aoste die bij heel wat vegetariërs in het verkeerde keelgat was geschoten. Uiteindelijk besliste de JEP evenwel dat die tv-spot conform de wet en de zelfregulerende bepalingen was.

De 236 klachten hebben geleid tot 127 verschillende dossiers. De JEP besliste in 68 procent (86 dossiers) van de gevallen om niet in te grijpen, het hoogste percentage van de voorbije zeven jaar. “We zien de laatste jaren toch dat de sector zich meer verantwoord opstelt”, concludeert Piet Moons, voorzitter van JEP.

Schorsing reclame

Maar er waren toch nog altijd 35 dossiers waarbij de jury de klagers wel in het gelijk stelde, een lichte daling tegenover de 37 van 2014. In 26 dossiers moest de boodschap gewijzigd worden, in zes gevallen moest de campagne helemaal worden stopgezet. Drie keer moest de JEP ook een schorsingsaanbeveling richten aan de media of een inbreuk door een niet-lid signaleren aan de beroepsfederaties of de Raad voor de Reclame.

De meeste klachtendossiers bij JEP gingen over misleiding (29 procent), gebrek aan sociale verantwoordelijkheid (25 procent) en gebrek aan fatsoen of goede smaak (24 procent), blijkt nog uit het jaarraport.

Tot slot behandelde JEP in 2015 ook 30 voorafgaandelijke adviesaanvragen, tegenover 24 in 2014. JEP hoopt het gebruik van dergelijke adviezen in de toekomst verder uit te breiden, en dan vooral bij campagnes voor alcoholhoudende dranken. (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content