Heb je altijd recht op een bestelbon?

© iStock
Jan Roodhooft Advocaat

Een winkelier heeft het product dat je wil kopen niet in voorraad en wil het voor jou bestellen. Moet hij je een bestelbon geven? Wat moet daarop staan?

Als je een product bestelt dat je winkelier niet in voorraad heeft, kan die je om een voorschot vragen. Afhankelijk daarvan moet hij je al dan niet een bestelbon geven.

Hij vraagt een voorschot

Vraagt de winkelier je om een voorschot, dan moet hij je een bestelbon geven. Die moet een aantal wettelijk verplichte vermeldingen bevatten. De winkelier moet er zijn naam en gegevens opzetten. Verder moet er op de bestelbon staan wat je exact bestelde, de prijs van datgene wat je bestelde alsook het voorschot dat je betaalde. De winkelier moet de bestelbon ook ondertekenen. Jouw handtekening is wettelijk gezien niet verplicht. Allicht zal de winkelier wel vragen dat je de bestelbon voor akkoord ondertekent.

Kijk alleszins goed na of het voldoende duidelijk is wat je bestelde (bijvoorbeeld qua kleur, formaat, …) en of ook de prijs en het betaalde voorschot duidelijk wordt aangegeven.

Geen voorschot

Vraagt de winkelier je niet om een voorschot, dan is hij niet verplicht je een bestelbon te geven. In de praktijk doen de meeste winkeliers dat wel om te vermijden dat je het product nadien niet afhaalt.

In dat geval moet de bestelbon niet voldoen aan wettelijke voorschriften. Kijk alleszins goed na of er duidelijk vermeld is wat je precies kocht en tegen welke prijs. Je kan ook vragen aan de winkelier om een leveringsdatum op te nemen.

Verzakingsbeding?

Op de bestelbon moet -enkele uitzonderingen niet te na gesproken- geen verzakingsbeding staan. Dat geeft je als klant het recht om op de bestelling terug te komen. Zo’n beding moet bijvoorbeeld wel op de bestelbon staan als je iets koopt op een beurs.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content