Bel-me-niet-meer kreeg al bijna 1.800 klachten
Sinds de bel-me-niet-meer-lijst in juli vorig jaar verplicht werd gemaakt voor alle operatoren kreeg de Economische Inspectie al 1.794 klachten binnen van mensen die, ondanks hun inschrijving, toch nog ongewenste commerciële telefoontjes ontvingen.
“Het gaat daarbij vaak om klachten over dezelfde bedrijven”, zegt Koen Colpaert, woordvoerder van minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V). Die riskeren nochtans fikse straffen. “Dergelijk onderzoek kan leiden tot een proces-verbaal, waarbij de zaak aan het parket kan worden overgemaakt of een minnelijke schikking met geldbedragen tot 30.000 euro”, zegt Colpaert. In 297 gevallen werd een onderzoek ingesteld naar de betrokken onderneming.
Toenemende populariteit
De bel-me-niet-meer-lijst heeft sinds de verplichting in vorig jaar enorm aan populariteit gewonnen. Meer dan 918.000 mensen schreven zich al in. In januari alleen al werden 20.000 registraties opgetekend. “De lijst is terecht heel populair”, zegt Peeters. “De populariteit van de lijst bewijst het nut ervan, maar dat betekent ook dat die mensen verwachten dat de afspraken worden nageleefd. We volgen dat zeer nauwkeurig op.”
Van de geregistreerden is 42 procent Nederlandstalig en 56 procent Franstalig. Over de resterende 2 procent is geen informatie beschikbaar. Dat is relatief gezien een aanzienlijk verschil, aangezien ruwweg 60 procent van de bevolking Nederlandstalig is. “Dat verschil was twee jaar geleden nog extremer”, zegt Burt Riské van de Belgian Direct Marketing Association (BDMA), die de website beheert.
Volgens Riské is de bel-me-niet-meer-lijst in Franstalig België beter gekend omdat ze origineel werd opgericht tegen de vele buitenlandse Franstalige callcenters. “Maar sinds het meldpunt vorig jaar verplicht werd gemaakt voor alle operatoren en minister Kris Peeters de website meer onder de aandacht heeft gebracht, schrijven almaar meer Nederlandstaligen zich in”, besluit Riské. (Belga/NS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier