Ombudsman ontvangt steeds meer klachten over Proximus

© .

De Ombudsman voor Telecom, Luc Tuerlinckx, stelt vast dat er dit jaar meer klachten zijn binnengekomen over Proximus dan vorig jaar, terwijl de voorgaande jaren net het omgeekerde het geval was.

Dat zei Tuerlinckx vrijdag in ‘De Inspecteur’ op Radio 2. Proximus werd de laatste weken herhaaldelijk op de korrel genomen in dat programma.

Na de discussie over de verhuurde telefoons in vorige uitzendingen, bracht het programma vrijdag het verhaal van een man die na een blikseminslag zonder tv en internet kwam te zitten. De hele straat was getroffen.

Klanten van Telenet hadden volgens de man na een dag weer verbinding, terwijl Proximus het bij hem maar niet in orde kreeg. Hij deed zijn beklag over gemiste afspraken en gebroken beloftes van de operator. Pas elf dagen later was het probleem opgelost.

‘De Inspecteur’ nam contact op met Ombudsman Luc Tuerlinckx. Die vertelde dat dit jaar over Proximus meer klachten zijn binnengekomen.

“Er waren bijvoorbeeld heel wat klachten over de opzeg van contracten. Mensen lieten op verscheidene manieren weten dat ze hun contract opzeggen, maar bleven maar facturen ontvangen”, aldus Tuerlinckx.

“Ook over Tuttimus (een bundel met vaste en mobiele diensten, red.) kregen we een vijfhonderdtal klachten.” Vaak klagen klanten dat ze maanden moeten wachten op een televisie die ze voor een prikje bij hun abonnement kochten.

Het is niet duidelijk of er enkel over Proximus meer klachten binnenstromen. Over de concurrentie heeft Tuerlinckx nog geen cijfers, verduidelijkt hij aan Belga. Wel valt het de Ombudsman op dat Proximus niet leert uit zijn fouten, terwijl de concurrentie daar wel stappen in gezet heeft.

“De individuele klachten worden meestal snel opgelost, maar wij willen structurele oplossingen voor alle gebruikers.” Bij Proximus slepen bepaalde problemen langer aan, luidt het.

Partner Content