Nieuwe onlinetest maakt kiezen voor autodelen gemakkelijker

© Belga
Roel Van Espen medewerker Trends

In de transitie naar een meer duurzamere mobiliteit zoeken zowel burgers als werkgevers naar alternatieven voor de klassieke wagen. Met de Autodeeltest kunnen zij online nagaan of autodelen een optie is voor hen.

De meeste auto’s staan meer stil dan dat ze rijden. Is dat bij u ook zo, dan is autodelen misschien beter dan een auto te kopen. In die formule gebruiken meerdere personen dezelfde wagen, en delen ze dus ook de kosten. Dat past helemaal in een aantrekkende deeleconomie.

De website Autodelen.net geeft u een goede kijk op de mogelijkheden. Klikt u daar op ‘Aanbod in je buurt’, dan krijgt u een handig overzicht van de organiserende of ondersteunende platformen op een kaart. U kunt het aanbod filteren volgens criteria zoals het type voertuig, de instapvoorwaarden, de reservatie- en betaalopties, extra’s zoals een trekhaak of bagagerek en de ophaal- en terugbrengmodaliteiten.


Verschillende formules

Allereerst zijn er de organisaties die een eigen vloot ter beschikking stellen van hun leden. Die betalen voor het gebruik per kilometer en/of per tijd. Soms wordt er ook lidgeld aangerekend. Het wagenpark verschilt naargelang de aanbieder, en de auto’s staan doorgaans verspreid over verschillende standplaatsen in een of meerdere steden. U moet een wagen meestal reserveren, waarbij u het begin- en einduur aangeeft. Het is de bedoeling dat u het voertuig na gebruik terugbrengt naar de plek waar u het opgepikt heeft.

Sommige organisaties laten toe om een wagen na gebruik op een andere plek – weliswaar binnen een bepaalde zone – achter te laten. “Die free floating-formule is vooral interessant voor wie geen terugweg doet”, zegt Sarah Decombel van Autodelen.net. “Maar ze is enkel beschikbaar in grote steden en voor de luchthaven van Zaventem.”

Er zijn ook particuliere organisaties die louter een deelplatform aanbieden, zonder zelf auto’s te bezitten. Auto-eigenaars kunnen er hun voertuig verhuren aan geïnteresseerden. Die laatsten kunnen zich registreren en de beschikbare wagens huren tegen een door de eigenaar bepaalde vergoeding. Een gedeelte vloeit naar het ondersteunende platform, dat doorgaans ook zorgt voor de verzekeringen en pechbijstand.

Er zijn ook buurtplatformen. Die focussen op buurtbewoners die samen een auto en alle kosten delen, zonder enig winstoogmerk. “Cozywheels bijvoorbeeld is een gesloten platform”, zegt Sarah Decombel. “Daar beslist de eigenaar zelf over de kilometerprijs en over wie er met de auto mag rijden. Dégage is dan weer een open platform: alle leden hebben toegang tot alle wagens, en de kilometerprijs is vastgelegd door de organisatie.”

Er zijn voordelen…

Volgens een studie van Autodelen.net in samenwerking met de KU Leuven kan een deelauto drie tot tien privéwagens vervangen. Door een daling van het autobezit moeten er minder voertuigen geproduceerd en verdeeld worden. Dat heeft een aanzienlijke impact op onze planeet (minder gebruikte grondstoffen, energie, CO2-uitstoot, …).

Autodelen doet ook de nood aan parkeerplaatsen afnemen. Volgens Autodelen.net vervangen alle Vlaamse deelauto’s samen 17.740 privéwagens. De vrijgekomen ruimte kan op een duurzame en aangename manier ingevuld worden. Denk aan meer groen, speeltuinen en ontmoetingsplekken voor burgers.

Autodelen kan naast een duurzaam alternatief ook een financiële keuze zijn. Want u betaalt enkel voor het effectieve gebruik van het voertuig. Een privéauto kost jaarlijks tussen 3.500 en 7.500 euro (naargelang de grootte) bij een gemiddeld aantal kilometers. Daarvan zijn 750 tot 1.050 euro onderhoudskosten (keuring plus reparaties) en zijn 950 tot 3.000 euro afschrijvingen. Autodelen.net stelt dat een gemiddeld Vlaams gezin jaarlijks tussen 6.000 en 7.000 euro voor zijn eigen wagen betaalt, ook al gebruikt het die weinig.

De gemiddelde Vlaming koopt zijn auto ook vaak te groot, met het oog op die ene jaarlijkse vakantie of het halfjaarlijkse bezoek aan het containerpark. Bij autodelen kunt u doorgaans kiezen tussen verschillende groottes, zodat u steeds kunt rekenen op het ideale volume voor elk gebruik. Kortom: u hebt meer flexibiliteit.

Een bijkomende troef is dat werknemers autodelen kunnen gebruiken via de tweede pijler van het mobiliteitsbudget.

De mogelijke besparingen via autodelen lopen uiteen van 300 tot 3.000 euro per jaar

… maar ook nadelen

Autodelen is niet voor iedereen geschikt. U stapt bijvoorbeeld niet langer spontaan uw eigen wagen in op eender welk moment, want u dient de deelauto meestal te reserveren. Dat voertuig staat in principe niet voor uw deur, waardoor u een stukje moet wandelen naar de oppikplaats. Voor wie complete vrijheid wil, is deze formule dus niet aangewezen.

Houd ook rekening met het feit dat er misschien geen enkele wagen in de buurt ter beschikking is op bepaalde momenten. “Al is dat erg afhankelijk van het lokale aanbod”, relativeert Sarah Decombel. “In de centrumsteden is het aanbod zodanig groot dat je altijd wel een deelauto vindt, ook last-minute. In het ergste geval moet je die gewoon wat verder ophalen. Maar uiteraard is het een heel ander verhaal voor wie in een kleinere gemeente woont.”

De deelauto moet bovendien op tijd weer teruggebracht worden. Wanneer een vergadering op het werk of een feestje bij vrienden uitloopt, raakt u misschien in de problemen. De meeste organisaties of platformen rekenen een boete aan voor een laattijdige inlevering.

Doe zelf de test

Autodelen.net heeft een handige Autodeeltest op zijn website. Daarmee kunt u nagaan of autodelen al dan niet interessant is voor u. De onlinetest informeert naar uw mobiliteitsnoden aan de hand van eenvoudige vragen. Zoals: ‘Hoeveel dagen per week heb je een auto nodig?’, ‘Kan je je verplaatsingen vooraf plannen?’ en ‘Is openbaar vervoer een optie?’. Het verdict – inclusief details en tips – wordt meteen naar uw e-mailbox verstuurd.

Deze laagdrempelige test houdt geen rekening met het financiële aspect. Maar geen nood: zodra u via deze onlinetool te weten bent gekomen of uw mobiliteitsnoden compatibel zijn met autodelen, kunt u Save with Carsharing gebruiken. Dit gezamenlijke initiatief van Autodelen.net, de Europese Unie, Test-Aankoop en Brussel Mobiliteit laat u berekenen of en hoeveel u effectief met een deelauto kunt besparen.

Daartoe specificeert u eerst zo zorgvuldig mogelijk alle verplaatsingen (naar het werk, voor boodschappen, voor uitstapjes en reizen,…). Vervolgens geeft u de details van uw eigen wagen in, en op basis daarvan ziet u meteen welke deelformules goedkoper of duurder zijn. Afhankelijk van met welke wagen u rijdt en hoe vaak u die gebruikt, lopen de mogelijke besparingen via autodelen uiteen van 300 tot 3.000 euro per jaar.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content