Meer klachten over verzekeringen
Uit het laatste jaarverslag van de ombudsman van de verzekeringen blijkt dat er in 2011 meer dan 4000 klachten over verzekeraars zijn geweest.
Hebt u problemen met uw auto-, brand-, levens-, rechtsbijstands- of een andere verzekering, dan kunt u terecht bij de ombudsman van de verzekeringen. Die kan echter niet tussenkomen bij problemen die voortkomen uit het commerciële beleid van een verzekeraar of waarbij de belangen van de consument niet op het spel staan.
Uit het jaarverslag van 2011 blijkt dat er 300 klachten meer zijn geweest dan in 2010. Dat is een toename met 8 procent. De meeste klachten hebben betrekking op de autoverzekering, meer bepaald met betrekking tot het opzeggen van de polissen en de verhoging van de premies. Een belangrijke toename van de klachten situeert zich op het vlak van de brandverzekering. Dit is te verklaren door het slechte weer (stormschade, overstromingen,…) in 2011 waardoor de verzekeraars meer dan 65.000 schadeclaims kregen.
De economische crisis heeft trouwens tot gevolg dat verzekeraars hogere tarieven toepassen en steeds meer verzekeringspolissen opzeggen om op die manier enkel ‘goede’ risico’s over te houden.
Goed nieuws is er op het vlak van de levens- en hospitalisatieverzekeringen. In die categorieën namen de klachten immers af met respectievelijk 4% en 15%.
Johan Steenackers
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier