Makelaars voor de klas: ‘Hopelijk helpt het om het gigantische tekort aan werknemers in de sector tegen te gaan’
De Karel de Grote Hogeschool (KdG) en de beroepsvereniging van Nederlandstalige verzekeringsmakelaars FVF starten met een programma waarmee ze verzekeringsmakelaars voor de klas zetten in het middelbaar. Leen Wouters, docent verzekeringen bij KdG, geeft uitleg.
Van waar het idee om makelaars voor de klas te zetten?
LEEN WOUTERS. “Sinds dit schooljaar gelden voor de derde graad middelbaar nieuwe eindtermen voor financiële en economische vorming, voor alle richtingen ongeacht de finaliteit. Omdat de verzekeringssector zo veel kennis heeft over die thema’s, leek het ons een goed idee om er een lespakket rond te ontwikkelen. Het is een kans voor KdG om samen met FVF en de sector onze maatschappelijke rol op te nemen.
Hoe zal dat lessenpakket er precies uitzien?
WOUTERS. “Het bestaat uit drie grote blokken: budgetbeheer zoals leningen, inkomsten en uitgaven; daarnaast sparen en beleggen; en tot slot verzekeren en aansprakelijkheid. Verzekeringsmakelaars hebben over al die thema’s voldoende kennis om leerlingen er een eerste kennismaking mee te geven. We hebben er, vanuit KdG in samenspraak met de onderwijskoepels, een basis lessenpakket rond gebouwd. Elke makelaar die ermee voor de klas gaat, kan dat zelf nog wat naar haar of zijn hand zetten.”
Welke meerwaarde kunnen makelaars voor de klas betekenen?
WOUTERS. “Zij kunnen die thema’s vooral vanuit de praktijk aanbrengen. Dat triggert leerlingen anders dan wanneer ze die zaken gewoon vanuit een leerboek aangereikt krijgen. De makelaar die vorige week de eerste les gaf, gooide de vraag in de groep wie een brommertje had en of ze al van een aanrijdingsformulier hadden gehoord. Vandaar kwam het gesprek op gang over aansprakelijkheid en verzekeringen, maar het ging er ook over dat ze naast de aankoopprijs ook het onderhoud, brandstof en verkeersbelasting als kosten in rekening moeten brengen.”
Zijn jongeren daar op die leeftijd vatbaar voor?
WOUTERS. “Het lijkt wel te helpen als je hen meeneemt in verhalen en praktijkvoorbeelden. Ze hebben weinig notie van bijvoorbeeld hospitalisatieverzekeringen of arbeidsongevallen, maar als je dat vanuit de praktijk aanbrengt, zijn ze sneller mee. Hebben ze er bijvoorbeeld eens nagedacht over wat er gebeurt als ze een ski-ongeval hebben buiten de piste? En vroeg of laat komen ze toch met de financiële zaken des levens in aanraking. Met dit initiatief willen we hen daar zo vroeg en geïnspireerd mogelijk mee in contact brengen.”
Kan het programma ook voor de verzekeringssector iets betekenen?
WOUTERS. “Zeker, het is een uitgelezen kans om het imago dat jongeren van de sector hebben wat bij te sturen. Want we merken dat dat redelijk ver van de werkelijkheid staat en dat we veel vroeger moeten beginnen om het juiste beeld te schetsen. Zo kunnen leerlingen misschien ook warm gemaakt worden om een financiële opleiding te gaan studeren.”
In welke zin is dat beeld verkeerd?
WOUTERS. “Men denkt bij verzekeringsmakelaars vaak aan mannen in grijze pakken die alleen maar met technische dossiers bezig zijn. Terwijl onze sector een heel belangrijke menselijke kant heeft. In heel veel verzekeringszaken, gaande van ongevallen tot hospitalisatie of arbeidsaangelegenheden, zijn zaken als communicatie en empathie cruciaal om mensen zo goed mogelijk te kunnen helpen.”
Hoe ervaren uw studenten dat?
WOUTERS. “De meesten zijn aangenaam verrast wanneer ze de verzekeringswereld in al haar facetten in de praktijk leren kennen. Hopelijk zal dat helpen om het gigantische tekort aan werknemers waar de sector mee kampt tegen te gaan. Onze studenten gaan uiteindelijk allemaal in de sector aan de slag, maar de instroom in onze opleidingen is niet genoeg om het tekort in de sector te stelpen.”
Loopt het initiatief ook de volgende jaren?
WOUTERS. “Zeker. We hebben samen met FVF een databank aangemaakt waarin scholen en makelaars elkaar kunnen vinden om de lessen te organiseren. Nu is het zaak dat er zich zo veel mogelijk van beide kanten inschrijven.” www.financiele-economischevorming.be
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier