Stel dat een ambtenaar bij een fiscale controle uw boekhouding mee naar zijn kantoor wil nemen om die daar te controleren. Is dat wettelijk? Kunt u dat weigeren?
Tot voor kort was het antwoord op deze vraag eenvoudig. Fiscale controleurs mochten boekhoudkundige documenten enkel meenemen als u daarmee akkoord ging. Als u geen toestemming gaf, moest de fiscus de controle ter plaatse doen.
Begin van dit jaar kwam daar verandering in. Elke controleur heeft nu het recht uw boeken en bescheiden – facturen, bestelbonnen of beroepsmatige rekeninguittreksels – mee te nemen als hij meent dat dit noodzakelijk is om uw belastbare inkomsten te bepalen. Dat principe gold al langer voor een btw-controle.
U kunt zich dus niet meer verzetten als uw controleur uw boekhouding op zijn kantoor wil onderzoeken. Er geldt een belangrijke beperking: de controleur mag stukken die betrekking hebben op een lopend kalender- of boekjaar niet meenemen; dat is enkel mogelijk voor stukken van afgesloten jaren.
Een controleur die uw boekhouding meeneemt, moet een ontvangstbewijs uitreiken en een zogenoemd proces-verbaal van retentie opmaken. Een afschrift van dat proces-verbaal moet binnen de vijf werkdagen in uw brievenbus vallen. (JS)