Kwart van de Belgen twijfelt over hun bank
De gemiddelde Belg heeft weinig vertrouwen in de banksector. Een derde van de bankklanten vertrouwt banken in het algemeen niet, slechts 12 procent bevestigt dat ze de banksector in elk geval vertrouwen, zo blijkt dinsdag uit een studie van consultantgroep Deloitte en Vlerick Leuven Gent Management Scool.
“Het percentage klanten dat niet zeker is of ze bij hun huidige bank zullen blijven, is het voorbije jaar verdubbeld van 11 procent in 2009 tot bijna 25 procent in 2010.”
“Financiële instellingen lijden onder een gebrek aan vertrouwen en tevredenheid, vooral de vier Belgische grootbanken”, luidt het in het persbericht over de studie “Winning back your Customers: Retail Banking Study 2010”.
Verder blijkt dat minder dan helft van de klanten vindt dat de bank in hun belang handelt. “Er heerst algemeen een diep wantrouwen bij het publiek tegenover de financiële dienstensector”, zegt Patrick Callewaert van Deloitte Belgium.
Slechts 42 procent is zeer tevreden over de algemene prestaties van hun bank. Discount- en directe banken doen het beter met 62 procent. Klanten van de vier grootbanken en de gemeenschapsbanken (banken voor bepaalde groepen en segmenten) vinden de producten en diensten zeer moeilijk te begrijpen.
De klanten zien geen concurrentieel voordeel bij hun bank: slechts 18 procent van de klanten van de vier grootbanken denkt dat hun bank aanzienlijke voordelen biedt tegenover andere. Alarmerend voor een zeer concurrentiële sector, luidt het bij Kurt Verweire van Vlerick.
De jaarlijkse studie over retailbankieren werd in 2010 afgenomen bij meer dan 2.000 retailklanten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier