Krijgt een treinreiziger een schadevergoeding voor vertragingen op het spoor?

© belga

Heb je als treinreiziger recht op een schadevergoeding bij vertragingen? En waar kun je terecht als je rechten niet worden nageleefd?

Treinreizigers kunnen bij de NMBS aanspraak maken op een vergoeding na een vertraging. De spoorwegmaatschappij kan geen overmacht inroepen om die financiële compensatie niet te betalen.

Dat is het geval wanneer een trein meer dan één uur vertraging heeft of wanneer je meerdere keren te maken krijgt met kleine vertragingen. Krijg je te maken met minstens twintig vertragingen van minstens een kwartier in een periode van zes maanden, dan heb je per vertraging recht op een vergoeding van 25 procent van de waarde van een enkele reis. Op de website van de NMBS vind je ook een formulier waarmee je een schadevergoeding kunt aanvragen.

De NMBS moet ook een vergoeding – en voorschotten – betalen na een treinongeval, waardoor je gekwetst raakt of zou overlijden. Na een vertraging moet je je in eerste instantie richten tot de klantendienst van de NMBS. Helpt dat niet, dan kun je terecht bij de Federale Overheid via de website. De NMBS riskeert dan boven op een eventuele vergoeding ook nog een boete te moeten betalen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content