Hoe Warren Buffett aandelen kiest

© Reuters

Vier filters bepalen of Warren Buffett een aandeel koopt of niet. Passeert een aandeel niet door een filter wordt het onverbiddelijk uit de lijst geschrapt.

Vier filters bepalen of Warren Buffett een aandeel koopt of niet. Passeert een aandeel niet door een filter wordt het onverbiddelijk uit de lijst geschrapt. Zoals elk jaar werd met spanning uitgekeken naar de nieuwe aandeelhoudersbrief van de legendarische belegger Warren Buffett. De vierde rijkste man ter wereld, met een geschat vermogen van 53 miljard dollar, geeft er jaarlijks zijn mening weer over de economie en de financiële markten, en deelt er zijn wijsheid met de wereld. Vandaag zijn track record opnieuw overdoen is quasi-onmogelijk, al is het maar omdat de economische realiteit en de financiële markten vandaag anders zijn dan toen hij begon midden vorige eeuw. Buffett heeft echter een aantal beleggingsregels die tijdloos zijn, en dus ook vandaag van grote waarde zijn. Een voorbeeld daarvan zijn de vier filters.

Vooraleer Buffett in een aandeel belegt, moet het doorheen alle vier de filters. Belangrijk om te onthouden is dat een aandeel een stuk van een echte onderneming vertegenwoordigt, en voor Buffett is enkel die onderneming belangrijk bij zijn investeringsbeslissingen.

Filter #1: Begrijp wat de onderneming doet

Een belegger dient niet alleen te weten wat een onderneming doet, maar ook wat die activiteiten precies inhouden. Hoe wordt winst gegenereerd, wat zijn de risico’s voor deze winst, en hoe reëel zijn deze risico’s? Hoe zal de sector waarin de onderneming actief is er binnen vijf of tien jaar uit zien?

Indien Buffett niet kan antwoorden op één van deze vragen, dan stopt het hier al. Veel beleggers durven al eens een tip te volgen zonder goed te weten waar ze instappen. Dat is hetzelfde als blind rijden in een wagen: zolang de weg vlak is, gaat alles goed, maar zodra u over een put rijdt, gaat u panikeren. Begrijp dus goed wat de onderneming doet.

Filter #2: Heeft de onderneming een duurzaam competitief voordeel?

Dit betekent dat de onderneming iets heeft wat de concurrentie niet heeft. Dit competitief voordeel kan komen van een sterke merknaam, een unieke locatie, technologie, unieke activa, lage kosten, enzovoort.

Buffett hamert er bij al zijn managers op dat ze elke dag dit voordeel groter moeten maken. Zo wordt het competitief voordeel duurzaam en dus moeilijk om af te breken, ongeacht de hoeveelheid geld die een concurrent heeft. Denk aan Coca-Cola: zelfs al heeft een nieuwe colaproducent vijf miljard euro om te besteden zal het hem niet lukken om Coca-Cola pijn te doen.

Filter #3: Een competent en eerlijk management

Warren Buffett heeft het voordeel dat de deur van managers altijd voor hem open staat. Maar ook gewone beleggers kunnen competentie en eerlijkheid nagaan via de jaarverslagen. Is het management erin geslaagd om zijn marktaandeel te vergroten en de winstmarge op peil te houden tijdens de voorbije crisisjaren, dan is er competentie aanwezig. Wordt er niet beweerd dat alles perfect is en wordt er transparant gecommuniceerd over moeilijkheden, dan weet u dat het management eerlijk is naar zijn aandeelhouders toe.

Filter #4: Een goede prijs

Geen enkel aandeel is een oneindige prijs waard, hoe goed de onderneming ook is. Al heeft ook Warren Buffett zijn mening hier moeten bijstellen. “De beste deals zijn deze waar de cijfers je net niet vertellen om het niet te doen”, gaf hij ooit aan in een speech. Over de overname van Heinz vertelde hij deze week aan CNBC dat hij in zee gaat met een partner die hij apprecieert (de Braziliaan Jorge Paulo Lehmann) aan een prijs die hij met moeite apprecieert. In de huidige omstandigheden, waar monetaire doping de markten altijd maar hoger jaagt, heeft zelfs Warren Buffett zijn mening moeten bijstellen. “Aandelen zijn vandaag een goede investering omdat de andere beleggingen (zoals obligaties) zo extreem duur zijn”, gaf hij nog mee aan CNBC.

Discipline

De vier filters zijn belangrijk, omdat ze discipline opleggen. Net als wij is Warren Buffett een mens die zich ook al eens zou kunnen laten meeslepen door de euforie van de markten. Het strikt volgen van de vier filters – samen met zijn jarenlange ervaring – verhindert dat dat ook effectief gebeurt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content