Gehandicapten ontvangen medisch attest sneller

De ziekenfondsen kunnen vanaf 1 november 2013 rechtstreeks een medisch attest voor hun gehandicapte leden aanvragen. Zij zullen dan geen omweg via een gemeentebestuur of OCMW meer moeten maken. Het attest is nodig om te kunnen genieten van allerlei sociale voordelen.

Gehandicapen die aan bepaalde criteria beantwoorden, hebben bijvoorbeeld recht op verlaagde tarieven voor telefonie, een gratis abonnement op het openbaar vervoer of op een parkeerkaart voor gehandicapten. Per tegemoetkoming kunnen de criteria wel verschillen. In alle gevallen is echter een medisch attest nodig. Om het medisch attest – waarop onder meer het percentage van de toegekende handicap vermeld staat – te verkrijgen, diende de gehandicapte tot nog toe via zijn gemeentebestuur of het OCMW te gaan. Die dienden op hun beurt de aanvraag in bij de directie-generaal Personen met een handicap van Federale Overheidsdienst Sociale Zaken. Vanaf 1 november 2013 verandert dat. Dan zullen de ziekenfondsen de aanvragen van hun leden rechtreeks bij Sociale Zaken kunnen doen en hoeven ze hun leden niet meer door te verwijzen. Gehandicapten kunnen de lopende aanvragen opvolgen op www.handiweb.be. Daarvoor hebben ze wel een elektronische identiteitskaart en kaartlezer nodig. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content