Febiac: “Autosalon-effect laat nog even op zich wachten”

Het aantal inschrijvingen van nieuwe personenwagens was in januari 2014 kleiner dan in dezelfde periode van vorig jaar. Dat blijkt uit de inschrijvingscijfers van autofederatie Febiac. De eventuele gunstige effecten van het Autosalon laten nog even op zich wachten.

Januari 2014 sloot af met de inschrijving van 49.584 nieuwe personenwagens. Dat resultaat betekent een lichte daling (-2,1%) in vergelijking met de cijfers van dezelfde periode vorig jaar. Ook bij de bedrijfsvoertuigen tussen 3,5 en 16 ton is er sprake van een daling: daar werden 110 voertuigen ingeschreven tegenover 163 in 2013 (-32,5%). De andere segmenten zijn 2014 daarentegen gestart met groeicijfers: zowel de lichte bedrijfsvoertuigen (+0,4%), de zware voertuigen van meer dan 16 ton (+40,6%) als de gemotoriseerde tweewielers (+8,7%) laten groene cijfers noteren. Febiac schat de situatie als volgt in: “Na een jaar 2013 dat conform onze verwachtingen is verlopen, kent het nieuwe jaar een wat langzamere start. Het voorbije 92e automobielsalon van Brussel – dat 582.830 bezoekers mocht verwelkomen en dat onze exposanten heel veel goeie en nuttige contacten heeft bijgebracht – zal zijn effect pas genereren in de weken die volgen.” Tot slot geeft de automobielfederatie nog een top-5 van de automerken die het populairst waren in het afgelopen jaar. Volkswagen voert de lijst aan, gevolgd door Peugeot, Renault, Opel en Citroën. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content