Europa wil accidentele in-app-aankopen terugdringen

Wanneer uw kinderen per ongeluk een zogenaamde ‘in-app’-aankoop doen, kan dat voor een gepeperde rekening zorgen. Daarom komt er nu gecoördineerde Europese actie om de kans op dergelijke akkefietjes te verkleinen. Ook De FOD Economie ondersteunt deze actie.

In de afgelopen jaren raakte het onderscheid tussen gratis en betalende apps enigszins vertroebeld. Inmiddels kunnen er tijdens het gebruik van de apps (bijvoorbeeld een game) bijkomende mogelijkheden (extra punten, nieuwe bonusspellen) verkregen worden, gratis of tegen betaling. Vooral voor kinderen is het moeilijk om te onderscheiden wat gratis is en wat betalend, waardoor hun ouders soms met een factuur van honderden euro worden opgescheept. Ook voor volwassen gamers zorgen die betalende extraatjes soms voor moeilijkheden: wie aan een spelletje verslingerd raakt, verliest soms grote bedragen wanneer de grens tussen ‘echt’ en ‘virtueel’ geld niet duidelijk is. De Europese Commissie en de lidstaten vinden dat de appsector meer kan doen om deze problemen te vermijden. Ze hebben daarom een gezamenlijk standpunt ingenomen waarin een aantal eisen worden gesteld aan de sector: de games die geadverteerd worden als “gratis” mogen de consument niet misleiden over de echte mogelijke kosten. Games mogen geen directe aansporingen bevatten om in-app elementen te kopen. Consumenten moeten adequaat geïnformeerd worden over de betalingswijzen. De rekening mag niet gedebiteerd worden via standaardinstellingen zonder de expliciete goedkeuring van de consument. De verkopers moeten een e-mailadres aanreiken zodat consumenten hen kunnen contacteren in geval van klachten of vragen. Het risico op accidentele in-app-aankopen kunt u ook beperken door de instellingen van uw smartphone aan te passen. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content