‘Europa laat zich leegzuigen door China en India’
Wim van der Leegte, de man achter VDL Groep, redde Nedcar van de ondergang. Vanaf juli rollen in het Nederlands-Limburgse Born, op nog geen 30 kilometer van Ford Genk, Mini’s van de band. Maar de entrepreneur waarschuwt dat Europa stom bezig is.
In Limburg heeft Wim van der Leegte zo langzamerhand de status van nieuwe heilsbrenger. De overname door zijn VDL Groep in 2012 heeft NedCar gered en er wordt gehoopt dat hij ook plannen heeft voor Ford Genk. Maar de 66-jarige ondernemer blijft er opvallend nuchter bij.
U torst zo langzaamaan het imago van de man die de werkloosheid in het Limburg na Ford Genk gaat oplossen.
Wim van der Leegte: “Ik werk hard aan een oplossing voor VDL Nedcar in Born. Daar heb ik nu mijn aandacht voor nodig. Om dan meteen Genk aan te pakken, tja, dat weet ik zo nog niet. Ik heb uiteraard slechts één leven.”
In Born hebt u al 1500 werknemers, en u zoekt er nog eens 400.
Wim van der Leegte: “Dat klopt. Er zijn al 200 aangenomen. In Born werken ook 400 Belgen. Voordien 300, nu 100 extra.”
Hebt u Ford Genk bekeken?
Wim van der Leegte: “Ik ben er vroeger al geweest. Ford Genk was al klant van ons filiaal dat automatiseringssystemen voor assemblagelijnen maakt. Het is een mooie fabriek. De gouverneur van Limburg vroeg me nog voor een bezoek. Ook de directeur van Ford Genk kwam bij mij op bezoek. Maar ik moet overal gaan kijken. Eerst moet ik ervoor zorgen dat de auto’s hier in Born gemaakt worden.”
U produceert in Nederland, terwijl u jaarlijks gemakkelijk 30 miljoen euro had kunnen besparen door de productie te verschuiven naar China of Roemenië.
Wim van der Leegte: “Uiteraard maak ik die rekeningen. Moet ik tegen die medewerkers zeggen: ‘je bent bedankt, ik kan daar meer verdienen, daar heb ik jullie niet bij nodig’? Dat doe ik niet. Ik ben hier geboren en getogen. Ik ga het hier doen. Ik heb ooit via een overname een fabriek in China en één in Roemenië gekregen. Ik zou die fabrieken er zelf nooit hebben gezet. Ik wil gewoon in Nederland en België slagen. Bovendien kan je de medewerkers het best motiveren in de eigen moedertaal.”
U wilt hier produceren, maar tegelijk klaagt u over het Europese vrijhandelsbeleid.
Wim van der Leegte: “Met de Europese Unie willen we samen sterker zijn tegen de opkomende markten in Azië en Amerika. Maar wat gebeurt in de praktijk? De Europese Unie werkt niet samen. Als wij een auto uit de Europese Unie willen exporteren naar China, moeten we 100 procent invoerrechten betalen. Naar Zuid-Korea is het 250 procent, Brazilië heft 62 procent invoerrechten. Als we een auto willen uitvoeren naar de Verenigde Staten, moet 70 procent van de onderdelen Amerikaans zijn. Al die landen kunnen hun producten hier zomaar invoeren, met 0 procent invoerrechten. Europa laat zich leegzuigen door China en India, zonder dat we op tafel slaan. Terwijl we 30 miljoen werklozen hebben in Europa.”
Bent u bang van de Chinese concurrenten?
Wim van der Leegte: “Maar nee. We zijn zo stom bezig in Europa. Overal waar ik ga praten, krijg ik gelijk, maar er verandert niets.”
Het volledige interview leest U deze week in Trends
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier