Elke werkgever moet een brandbestrijdingsploeg hebben

Op 3 mei 2014 wordt een nieuw koninklijk besluit over brandpreventie op de arbeidsplaatsen van kracht. Voortaan moet elke werkgever eerst een risicoanalyse doen en vervolgens de nodige maatregelen treffen. Ook moet elke werkgever een brandbestrijdingsploeg hebben, ongeacht het aantal werknemers in zijn bedrijf.

Bij het uitvoeren van de risicoanalyse moet de werkgever rekening houden met de aanwezigheid van brandbare producten en ontstekingsbronnen, met de gebruikte stoffen in het arbeidsproces, met de grootte van de onderneming of inrichting, met het maximaal aantal werknemers en andere personen die aanwezig kunnen zijn in de gebouwen en met de specifieke risico’s die eigen zijn aan bepaalde groepen. Op basis van deze analyse moet de werkgever vervolgens maatregelen nemen. Die moeten de bedoeling hebben om – in deze volgorde – brand te voorkomen, de veiligheid te verzekeren van alle aanwezige personen (bijvoorbeeld via snelle evacuatie), elk begin van brand te bestrijden om uitbreiding te vermijden, de gevolgen van brand te beperken en de tussenkomst van de hulpdiensten te vergemakkelijken. Elke werkgever krijgt daarbij onder meer de verplichting om een brandbestrijdingsdienst op te richten, ongeacht het aantal personeelsleden. Ook moet hij collectieve beschermingsmiddelen aankopen en zijn werknemers geregeld informeren. Die informatieplicht geldt ook voor externe ondernemingen die werken komen uitvoeren in de werkplaatsen van het bedrijf. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content