Duitse bedrijven wensen 200.000 nieuwe banen te creëren
Duitse ondernemingen zullen dit jaar zowat 200.000 nieuwe banen creëren. Ook het consumentenvertrouwen blijft toenemen in Duitsland.
Uit een rondvraag door de Duitse kamer van koophandel DIHK blijkt dat Duitse ondernemingen 200.000 nieuwe jobs willen creëren. “Inzake creatie van werkgelegenheid verrast dit jaar vooral de industrie positief”, klinkt het. Enkel daar zullen 40.000 nieuwe jobs ontstaan. “Daarmee stijgt het aandeel van de industrie in Duitsland verder, in tegenstelling tot veel andere landen.”
Voorts worden er 50.000 nieuwe banen verwacht in de gezondheidssector en 25.000 in de handel en horeca.
Ook de IT-sector en de bouw hebben extra werkkrachten nodig, met naar verwachting 15.000 nieuwe banen.
Toch valt de jobcreatie lager uit dan de voorgaande jaren. “De ondernemingen blijven voorzichtig gezien de wereldwijde crisis, zwakke euro en de Duitse minimumlonen”, luidt het.
Toename consumentenvertrouwen
Ook het Duitse consumentenvertrouwen blijft bloeien. Die zal volgende maand naar het hoogste niveau in dertien jaar stijgen.
Het optimisme over de grootste economie van Europa doet de Duitse huishoudens de zorgen vergeten over de Griekse schuldencrisis en het conflict in het oosten van Oekraïne. Dat verwacht het onderzoeksinstituut GfK.
Het consumentenvertrouwen zal volgens GfK stijgen naar een beter dan verwachte 9,7 punten in maart, van 9,3 punten in februari. (Belga/NS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier