Deutsche Bank België: meer inkomsten met minder klanten
Deutsche Bank heeft zich in België helemaal toegelegd op private banking en investeringsadvies. En dat werpt zijn vruchten af, zegt CEO Olivier Delfosse.
Terwijl de bank in het verleden vooral inzette op retailklanten, koos Deutsche Bank België de voorbije jaren voor een ander businessmodel. De klemtoon werd verlegd naar het adviseren van vermogende klanten. Die transformatie heeft er mee voor gezorgd dat de bank in 2023 in ons land 15 procent meer inkomsten boekte. Ook in de aangroei van de klantenactiva was er sprake van een recordjaar, zegt Oliver Delfosse, de CEO van het Belgische bijhuis van de Duitse grootbank.
Net als andere financiële instellingen profiteerde de bank van de gestegen rente. Maar het is vooral de focus op private banking en wealth management die vruchten afwerpt, beklemtoont Delfosse. Deutsche Bank België telt nu nog maar 150.000 klanten, tegen meer dan 300.000 vijf jaar geleden. Maar in dezelfde periode zijn de activa onder beheer (inclusief de spaartegoeden) gestegen tot 24 miljard euro.
“Wij beheren meer activa met een pak minder klanten”, aldus Delfosse. “Wij hebben heel wat retailklanten laten vertrekken, maar de aangroei in private banking en wealth management heeft dat verlies ruimschoots goedgemaakt.”
Geen interesse meer in retailklanten
De kleine spaarder heeft bij Deutsche Bank België dus plaats gemaakt voor de grote vermogens. “Als we een nieuwe klant verwelkomen, brengt hij dertig keer meer middelen mee”, zegt Delfosse. Deutsche Bank slaagde er onder andere in meer vermogende klanten aan te trekken door de instapdrempel voor private banking te verlagen van een miljoen tot een half miljoen euro.
Delfosse verbergt niet dat retailklanten hem nauwelijks nog interesseren: “Wij investeren niet langer in een strategie die ons retailklanten moet opleveren. Dat betekent dat we ook niet langer willen concurreren met de grootbanken, die vooral de spaarrente als strijdwapen gebruiken. Deutsche Bank België wil de beste zijn als het gaat om advies, persoonlijke service en diepgang van het aanbod beleggingsproducten. Daarin willen wij het verschil maken.”
Niet enkel discretionair beheer
Deutsche Bank beperkt zich naar eigen zeggen niet tot discretionair beheer en standaardoplossingen voor alle klanten. “Wij geven nog altijd advies over individuele effecten”, zegt Delfosse. “Het bewijs daarvan is dat 75 procent van de aandelentransacties digitaal uitgevoerd wordt door de klanten zelf, maar dat die in de meeste gevallen voorafgegaan worden door een menselijk contact met één van onze adviseurs.”
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier
Deutsche Bank
-
Maatschappelijke zetel:
Brussel
-
Sector:
Banken