De fiscus, uw vriend op Facebook

Bent u actief op sociale media en zet u wel eens een foto van een nieuwe aankoop of een mooie reis op uw Facebook-pagina? Lees dan zeker verder.

Sociale media houden u op de hoogte van het wedervaren van uw vrienden en kennissen. U komt er van alles te weten over andere mensen; informatie die ook de fiscus interesseert. Blijkt bijvoorbeeld dat u op een foto pronkt met de aankoop van een nieuwe, dure wagen of dat u regelmatig vakantiefoto’s van verre reizen plaatst, dan kan dit bij de fiscus een belletje doen rinkelen. Uw controleur kan dan nagaan of uw officieel aangegeven inkomsten toelaten om dergelijke uitgaven te betalen. Is dat niet het geval, dan kan een verder onderzoek en bijkomende belasting volgen.

Boekje te buiten?

Maar gaat de fiscus zijn boekje niet te buiten als hij informatie van sociale netwerksites gebruikt om iemand fiscaal te controleren? In dit verband wijzen we op een arrest van het hof van beroep te Antwerpen dd. 22 februari 2011 waarin de rechter zegt dat een controleur wel degelijk de informatie over een belastingplichtige die hij vindt op sociale netwerksites, mag gebruiken om een deel van de kosten te verwerpen.

Bovendien heeft de toenmalige minister van Financiën, Didier Reynders, reeds op 5 maart 2009 gezegd dat inlichtingen, die een controleur op het internet vindt over een belastingplichtige, op zich geen voldoende bewijzen zijn, maar wel kunnen gebruikt worden om een onderzoek te beginnen.

Fiscus mag niet alles

Er zijn wel grenzen. De fiscus kan niet zover gaan om dwang of bedrog te gebruiken. Uitlokking valt daaronder. In deze optiek is het dus niet mogelijk dat een controleur zich, zonder zijn functie of bedoelingen te onthullen, op Facebook aanmeldt als ‘vriend’ om zo meer te weten te komen. Alhoewel de belastingambtenaren op het werk zelf – en dus tijdens de kantooruren – sociale netwerksites zoals Facebook en Netlog niet kunnen raadplegen, bent u maar beter voorzichtig met de informatie die u over u zelf (en uw familie) prijsgeeft.

De jongere generatie van belastingambtenaren is immers vertrouwd met de sociale netwerksites en durven thuis uw naam googelen en uw Facebook-pagina raadplegen. U vermijdt dan ook beter om alle informatie, die de fiscus kan gebruiken, mee te delen op sociale netwerksites. Het gaat meer bepaald om informatie en foto’s van reizen, eigendommen in het buitenland, dure wagens en dure hobby’s (bv. paarden, motorrijden,…).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content