Zo bespaart u op uw telecomfactuur: stel zelf een pakket samen
Een recente studie van het BIPT (Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie) wijst opnieuw op het aanzienlijke besparingspotentieel voor telecomgebruikers. Vooral de omschakeling van een ‘gebundelde’ naar een ‘gemengde’ oplossing blijkt te lonen.
Als federale toezichthouder en regulator volgt het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) de ontwikkelingen op de markt op de voet. Het vergelijkt onder meer op regelmatige basis de actuele prijzen van de providers en formules. Eind oktober publiceerde het BIPT de resultaten van zijn recentste studie.
“Waar vijf jaar geleden nog een op de drie klanten een klassieke bundel nam met zowel tv, vast internet als een vaste telefoonlijn, wordt die combinatie vandaag nog maar door één op de zes gebruikers afgenomen”, zegt woordvoerder Jimmy Smedts. “Abonnementen waarbij zowel vaste als mobiele diensten inbegrepen zijn, winnen dan weer aan belang.”
Voor zijn nieuwste nationale prijsvergelijking baseerde het BIPT zich op negen gebruiksprofielen, gaande van alleenstaanden tot gezinnen. Twee vaststellingen gelden voor élk van die types. “Consumenten die op zoek zijn naar een kwalitatieve oplossing tegen een goede prijs, hebben altijd baat bij het vergelijken van de aanbiedingen op de markt”, zegt Jimmy Smedts. “De tweede bevinding is dat je door een bundel in te ruilen voor een gemengde oplossing mogelijk heel wat geld kan besparen.”
Bundels zijn een totaalpakket, dat kan bestaan uit een combinatie van vast internet, mobiele en/of vaste telefonie, televisie en eventueel nog bijkomende diensten, zoals cloudopslag, abonnementen, streamingdiensten enzovoort. Een gemengde oplossing houdt in dat de gebruiker zelf een pakket samenstelt, zonder zich te beperken tot slechts één provider.
“Een beroep doen op verscheidene merken door voor je vaste en je mobiele behoeften een andere operator te kiezen, vergroot de keuzemogelijkheden en verlaagt de maandelijkse kosten”, concludeert het BIPT uit de studie. Zo kan een gezin met grote telecombehoeften, wanneer het kiest voor een zelf samengesteld pakket, tot 663 euro per jaar besparen.
Hoe vergelijkt u zelf?
Hoe begint u daaraan? Een eerste stap is de actuele telecombehoeften van uzelf en van uw gezinsleden in kaart te brengen. Hebt u nog wel nood aan die vaste telefoonlijn? Welke datavolumes zijn vereist voor de smartphones? Hoe snel moet het vaste internet zijn? Bent u bereid niet langer op een klassieke manier televisie te kijken, maar mag het ook via een app? Wilt u tv-programma’s kunnen opnemen? En welke streamingdiensten verkiest u?
‘Door een bundel in te ruilen voor een gemengde oplossing kan je mogelijk heel wat geld besparen’
Jimmy Smedt,
woordvoerder
Zodra u een duidelijk zicht hebt op uw behoeften, kunt u met een online prijsvergelijker het aanbod van de operatoren vergelijken. Het BIPT heeft daarvoor het initiatief bestetarief.be in het leven geroepen. Alle actieve telecomoperatoren in ons land zijn wettelijk verplicht daaraan al hun tariefplannen toe te voegen. Bestetarief.be is daarom in principe volledig, up-to-date en neutraal. Met de tool ‘automatisch berekenen’ kunt u een vergelijking maken gebaseerd op uw werkelijke gebruiksgegevens. Daarvoor moet u wel toegang verlenen tot uw gebruikersprofiel bij uw provider. Andere voorbeelden van prijsvergelijkers zijn mijnvergelijker.be en aanbieders.be.
Hou rekening met technologie
Een goede afweging houdt echter niet enkel rekening met het financiële aspect, maar ook met de gebruikte technologie, de snelheid, de dekking en de betrouwbaarheid van de dienstverlening. Anders vergelijkt u appelen met peren.
Zo maken sommige operatoren voor vast internet gebruik van de kabel, terwijl andere spelers zweren bij glasvezel. Op de website van het BIPT vindt u een overzicht waarin staat welke operator gebruik maakt van welk netwerk. Via de ‘atlas van vaste lijnen’ op het dataportaal kunt u de internetdekking via de vaste lijn op uw adres nagaan. De ‘glasvezelkaart’ geeft de status van de uitrol van de glasvezelnetwerken door de operatoren in ons land weer. En met de ‘atlas mobiel’ kunt u de signaaldekking van de mobiele providers in het hele land checken.
Weet wel dat kleinere mobiele operatoren geen eigen infrastructuur hebben. Zij gebruiken het netwerk van een andere speler (BASE/Telenet, Orange of Proximus). Hoe dat precies zit, kunt u eveneens nakijken op de website van het BIPT, in de lijst met alle mobiele operatoren.
Maak regelmatig de vergelijking
Het is sowieso aan te raden op regelmatige basis na te gaan of uw telecomabonnementen nog wel passen bij uw verbruik en uw profiel. “De markt maakte de voorbije maanden een dynamiek door ten voordele van de consument”, argumenteert Jimmy Smedts. Het aanbod varieert voortdurend. Het is dan ook verstandig meermaals per jaar een onlinevergelijking te maken, ongeacht uw gebruikspatroon.
Vergeet ook niet dat uw gezinssamenstelling of noden als gebruiker mogelijk wijzigen doorheen de tijd. Na elke grote verandering dringt een nieuwe vergelijking zich op.
Gebruik Easy Switch
Hebt u de mogelijkheden vergeleken en is uw keuze gemaakt, dan bent u klaar voor de overstap. De Easy Switch-procedure maakt het u makkelijk om geheel of enkel voor bepaalde diensten over te stappen naar een andere provider. De telecomwet verplicht de operatoren bovenaan op hun facturen een Easy Switch-code te vermelden. Wanneer u die meedeelt aan de nieuwe provider, zorgt die ervoor dat alle diensten worden opgezegd en overgedragen. Vermeld indien nodig wel vooraf duidelijk aan de nieuwe operator dat u uw telefoonnummer wenst te behouden.
De telecomwet bepaalt ook dat u na de omschakeling naar een nieuwe provider uw e-mailadres en mailbox bij uw huidige operator nog gedurende achttien maanden gratis kunt gebruiken. U kunt deze termijn ook verlengen, maar daarvoor mag uw oude provider wel een vergoeding vragen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier