Belgische heftruckmarkt stabiliseert op ‘leefbaar niveau’
De Belgische markt van vorkheftrucks en magazijntoestellen was in 2013 goed voor 8413 verkochte trucks. De totale verkoop kende een lichte stijging van een half procent in vergelijking met 2012. In absolute cijfers gaat het om veertig trucks.
De cijfers zijn bekend gemaakt door Sigma, de federatie van invoerders en vertegenwoordigers actief in materieel voor burgerlijke bouwkunde, bouw en goederenbehandeling.
De verkochte volumes houden stand terwijl de omzet van de distributeurs van materieel voor goederenbehandeling in 2013 daalde met 3,8 procent tot 464,6 miljard euro. Ook de tewerkstelling en de rentabiliteit van de sector staan onder druk. “Al zien we sinds 2012 opnieuw een stabilisering van de marktvolumes”, zegt Jean-Paul Dubois, managing director van de Benelux-filialen van de Duitse heftruckconstructeur Still. “Met 8413 verkochte trucks in 2013 doen we twee procent – of zo’n 160 trucks – beter dan het jaargemiddelde sinds 2000.” Dubois beschouwt de cijfers voor 2013 als normaal voor een stabiele markt. Met dit volume kan de sector volgens hem werken in een “perfect leefbare markt”.
Minder industrie
Uit de jaarcijfers blijkt wel dat het aandeel van lichtere en goedkopere magazijntrucks in de totale markt steeds groter wordt en het aandeel van de heftrucks verder daalt. In 2013 bestond 36 procent van de markt uit heftrucks (3029 trucks), in 2007 was dat nog bijna 44 procent. Na een volumedaling van 10,8 procent in dit marktsegment in 2012, krimpt de markt in 2013 opnieuw met bijna vier procent.
Opvallend is dat de verkoop van thermische vorkheftrucks (diesel en LPG) in 2013 stabiel bleef terwijl de verkoop van elektrische vorkheftrucks met 9,1 procent gedaald is ten opzichte van 2012. Volgens Jean-Paul Dubois gaat de neergang van de heftruckmarkt samen met het verdwijnen van de industrie in ons land. Daardoor is er een structurele daling van de vraag naar zware heftrucks.
Meer logistiek en distributie
België zet meer en meer in op logistiek en distributieactiviteiten en dat weerspiegelt zich in groeicijfers voor het segment van de magazijntrucks (pallettrucks, stapelaars, orderpickers en reachtrucks). Hier tekent de sector een stijging in de verkoop op van 3,1 procent in vergelijking met 2012, goed voor een totaal volume van 5384 magazijntoestellen. Als we de cijfers meer in detail bekijken, zien we dat dit segment sinds 2010 jaar na jaar een geleidelijke groei realiseert, al zitten we nog niet aan het topjaar 2008 toen 5744 magazijntrucks op de Belgische markt verkocht werden.
Een nieuwe trend in de magazijnmarkt is volgens Jean-Paul Dubois de toenemende vraag naar automatisch transport in magazijnen. “We zien ook dat horizontaal transport meer en meer vervangen wordt door verticale bewegingen met smallegangentrucks in hoogbouwmagazijnen.”
Hoe loopt 2014?
De verkoopcijfers van het eerste kwartaal van 2014 kenden een stijging van twintig procent. Een veelbelovende start dus, maar de voorsprong is al voor een deel opgesoupeerd door dalende cijfers in april (-20%) en mei (-35%). Dubois verwacht dat de markt voor intern transport dit jaar minstens op hetzelfde niveau zal eindigen als in 2013. (KDC)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier