Waarom GBL Burberry koopt
GBL heeft meer dan 3 procent van Burberry in handen. De investering past in de strategie van de holding om haar portefeuille beter te spreiden.
GBL zoekt deze vijf eigenschappen in een investering: een sterk mondiaal merk, een afzetmarkt die jaarlijkse groeit, mogelijkheden om de omzet hoger te jagen, ruimte voor margeverbetering en een sterke balans. De jongste belegging die dat schoentje past, is het Britse modebedrijf Burberry, gespecialiseerd in kwalitatieve kledij en accessoires. GBL heeft meer dan 3 procent van het luxebedrijf in handen, goed voor een marktwaarde van ruim 250 miljoen euro. Het bedrijf telt 11.000 werknemers en draait een omzet van 2,5 miljard Britse pond. GBL noemt Burberry een aantrekkelijk merk dat kan profiteren van de stijgende mondiale welvaart en het toenemende reisgedrag. Burberry genereert nu al vrije cashflow, maar dankzij e-commerce en kostenbesparingen moet de marge hoger kunnen. Wie de analyse van GBL deelt, kan ook rechtstreeks aandelen van Burberry kopen, in plaats van de omweg via GBL te nemen. De waardering is niet van de poes. Burberry noteert tegen 25 keer de winst van dit jaar en de ondernemingswaarde bedraagt ruim 12 keer de bedrijfscashflow. Dat is prijzig, maar GBL toonde al eerder aan dat het de portefeuille durft boven te halen voor bedrijven waarin het gelooft.
De investering in Burberry past in de strategie van GBL om de portefeuille beter te spreiden. Concreet betekende dat de verkoop van bijna alle belangen in de Franse energiegiganten Total en Engie, om de middelen te herinvesteren in groeibedrijven als SGS, Adidas, Umicore, Ontex en Burberry. Met die strategie om waarde-aandelen in te ruilen voor groeiaandelen volgt de holding de trend op de beurs. Waarde is out, groei is in. Ongeveer de helft van de portefeuille van GBL zit nu in groeibedrijven, tegenover amper 15 procent in 2011. Maar het verschil in waardering tussen groei- en waardebedrijven is zo hoog opgelopen, dat de kans op een kentering in het voordeel van de waarde-aandelen vrij groot is, wat ook zou wegen op de marktwaarde van de portefeuille van GBL. Op langere termijn had GBL weinig andere keuze dan strategisch bij te sturen, toch als de doelstelling blijft het dividend met 6 procent per jaar te laten stijgen.
De strategische koerswijziging vertaalde zich in een stevige stijging van de marktwaarde van de portefeuille, maar de instroom van dividenden gaat nog door een overgangsperiode. Het aangepaste netto-actief steeg sinds 2011 met 56 procent, in het spoor van het beursherstel en aangevuurd door de koerswinst bij Adidas. De kasinkomsten van de holding daalden in die periode met 18 procent, van 522 miljoen euro naar 440 miljoen euro, vooral omdat de lagere bijdrage van Total-dividenden (na de verkoop van een groot deel van de participatie in Total) nog niet gecompenseerd werd door verse dividenden uit de nieuwe participaties. Die trend zou moeten kantelen. Alle grote participaties zullen volgens GBL vanaf dit jaar meer dividenden voor de holding produceren.µ
Conclusie
GBL is van een Frans energiefonds naar een portefeuille van kwalitatieve bedrijven. Die metamorfose geeft betere perspectieven op koersstijgingen en op stijgende dividenden. Maar in het spoor van de stijgende beurzen en de stijgende koersen van vooral groeiaandelen zijn ook heel wat participaties van GBL pittig gewaardeerd. De korting op de intrinsieke waarde van de portefeuille bedraagt ongeveer 25 procent bij een dividendrendement van 3,4 procent. Het advies blijft houden.
Advies: houden
Risico: laag
Rating: 2A
Munt: euro
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 13,8 miljard euro
K/w 2016: 17
Verwachte k/w 2017: 18
Koersverschil 12 maanden: +21%
Koersverschil sinds jaarbegin: +7,5%
Dividendrendement: 3,4%
Aandelen België
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier